Corinas Blogg

Alla inlägg den 27 november 2011

Av Corina - 27 november 2011 06:54

Kolsvart ute som sig brukar denna årstid. Ingen snö ännu så länge. Men det har blåst hela natten. Man hör tydligt via skorstenarna på huset när det blåser.

Igår var jag iväg och handlade för veckan. Sällan jag handlar en lördag, tycker det brukar var för mycket folk då. Men igår åkte vi tidigt och slapp således värsta rusningen.

Maken hade förberett städningen under fredagen då jag jobbade så det var bara plocket kvar och så ställa fram adventsstakarna i fönstren :) Övrigt pynt kommer fram närmare jul hos oss.

Färgade håret på eftermiddagen så nu är jag rödhårig igen :) Middagen bestod av Tacos och gott vin till detta. Sedan blev det att slappa framför TV:n.

 

Köpte mig två Amaryllisar igår, kostade endast 100 kr för två stycken. Billigt och jag älskar just Amaryllis ! Nu får jag hoppas att dom båda blommar vackert till jul. Två knoppar är det på varje blomma faktiskt.

Som julblomma ska det vara Amaryllis tycker jag. Har lite svårt för Hyacinter då jag tycker dessa doftar lite väl mycket även om dom är vackra att se på. Och julstjärnorna går inte att ha hemma hos oss då dessa är känsliga för drag. Dom brukar ganska snabbt stå utan blad hemma hos mig och det är så trist. Men så är det ju med gamla hus, det drar lite här och där skulle jag vilja påstå.

Lite stel i kroppen är jag efter springet och jobbet här hemma. Sedan slet jag ganska ordentligt på jobbet i fredags då vi endast jobbat två större delen av förmiddagen. Slitet sitter kvar.

Väntar på att företagshälsovården ska höra av sig till mig. Chefen lovade ju att ordna så jag skulle få komma dit och se om dom kan hjälpa mig med min onda kropp. Minsta ansträngning över det normala tenderar till att kroppen protesterar flera dagar efteråt och det är ju inte normalt.


Nu blir det kaffe och tidningen. Så duschen innan vi ska åka till kyrkan.


Vi ses 

 
Av Corina - 27 november 2011 06:00

Första advent, egentligen Första söndagen i Advent, är den fjärde söndagen före juldagen och första dagen på kyrkoåret.

Första advent är en traditionellt sett stor kyrkogångsdag. Önskemålen om förnyelse av gudstjänsten är på de flesta håll sparsamma, och särskilt psalmvalet är svårt att förändra. En adventsgudstjänst utan Bereden väg för Herran och Hosianna förekommer sällan.

Denna dag tänds det första ljuset i adventsljusstaken. Seden är dock inte så gammal i Sverige, inte förrän under 1930-talet blev ljusstaken med fyra ljus vanlig i de svenska hemmen. Levande ljus har däremot alltid varit en viktig del av julen. De få levande ljus man tillverkade i allmogehemmen sparades till julen. Under årets mörka tid fick man i övrigt nöja sig med att försöka se något i skenet från den öppna spisen.

Elektriska adventsljusstakar i fönstren får hela Sveriges utseende att ändras "över en natt" vid första advent. Numera förekommer det dock på många håll att de tas fram redan på fredagskvällen eller ännu tidigare i november. Dessa elektriska adventsljusstakar har vanligtvis sju ljus, trots att det finns endast fyra adventssöndagar.

Första söndagen i advent är kyrkoårets första dag. Efter festen i samband med Jesu intåg i Jerusalem vidtar adventsfastan ("julfastan") som en förberedelse inför julen.

Helgdagen är den fjärde söndagen före Juldagen, det vill säga den söndag som infaller 27 november-3 december. Den liturgiska färgen är vit.

Evangeliebokens rubriken för dagen är Ett nådens år, och en välkänd text är då evangelierna berättar om hur folkets förväntan om Messias möttes då Jesus red in i Jerusalem på en åsna. Samma bibelmotiv utgör också tema för Palmsöndagen.

Under 1900-talet började man i Sverige använda särskilda adventsljusstakar med ett stearinljus för varje adventssöndag - och det första ljuset tänds alltså denna söndag. På "första advent" får kyrkorna mycket besök av folk som annars inte brukar gå dit.

Kända "första advents-psalmer":

Bereden väg för Herran
Det susar genom livets strid
Gläd dig, du Kristi brud
Gå, Sion, din konung att möta
Hosianna, Davids Son

                                                  
                                                  
                           Källa: Wikipedia


Önskar er alla en fridefull första advent.


Själv kommer jag att fira denna dag med ett kyrkobesök eftersom jag lyckas vara ledig denna dagen och dottern Alma ska sjunga i kyrkan dessutom. Är jag ledig besöker jag kyrkan denna första advent eftersom jag upplever en sådan frid just vid firandet av första advent i kyrkan. Och det blir ju ingen julotta för min del detta året då jag arbetar hela julhelgen.


Vi ses

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Ovido - Quiz & Flashcards