Corinas Blogg

Alla inlägg under september 2009

Av Corina - 30 september 2009 14:58

Artikel i VK idag.

Ytterligare artikel i VK


Det känns verkligen trist att läsa om Umeå Kommuns planer på att lägga ner en massa skolor. Ett hårt slag mot oss föräldrar med barnen fortfarande gåendes i skolan. Den skola där mina barn går just nu ska inte läggas ner, än i alla fall. Bäst att tillägga detta för snart är det väl vår tur också. Däremot är det gjort en massa förändringar för att spara pengar i skolan. Ett är att göra om skolan till en form av B - skola. I sig ingen nackdel som jag med flera ser det. Allt verkar fungera smidigt och barnen verkar nöjda allihopa. Men från denna åtgärd torde väl nedläggning inte ligga så långt borta ? Jag hoppas verkligen att mina barn inte ska behöva uppleva denna nedläggning ! För det känns tryggt att ha barnen i en liten skola de första sex åren. Tids nog hinner dom kämpa på i en större skola inne i Umeå där miljön är betydligt sämre ! 


Men lyckan var fullständig när Umeå blev framröstad till kulturhuvudstad !!!! Då firades det verkligen vill jag lova ! Jag finner inget att fira faktiskt.....långt därifrån. Umeå kommun står inför en hel massa besparingskrav både inom skolan och inom vård och omsorgen. Jag oroar mig över barnens trygghet och jag oroar mig över de äldres väl och ve.....vem ska ta hand om de som verkligen behöver vård ? Vem ska lära mina barn läsa och skriva....och kanske i bästa fall se hur dom mår i skolan ? Vem kommer att ha koll på vad barnen gör på rasterna???????? Antalet vuxna personer minskar hela tiden i skolan och de som jobbar kvar hinner inte vara överallt. Vem ska ta tillvara allas rättighet tillen trygg och säker skolgång ? Vem kommer att se eventuell mobbing ??????????????


Inom åldringsvården är det likadant. Snart är vi inga kvar som tar hand om våra äldre och likafullt blir våra äldre med vårdbehov fler och fler. Och likafullt ska Umeå Kommun spara ännu mera...........vem vill jobba med dessa yrken som det ser ut idag ? Vem vill att ens barn ska jobba med äldre när det ser ut som det gör ? Jag är verkligen tveksam till att råda mina barn att välja ett vårdyrke. Jag hoppas snarare på att dom väljer något totalt annat yrke som läget är just nu i alla fall. 

  

Av Corina - 30 september 2009 08:35

Morsning på er !

Dagarna går fort här. Finns alltid något att göra. Har inte fått tvättmaskinen igång ännu och jag börjar faktiskt bli smått irriterad över detta. Får jag inte igång den innan helgen får vissa av oss snart gå naken faktiskt. Måste ta med mig underkläder och tvätta inatt på jobbet. Sonen har snart slut på rena kalsonger. Inte kul alls och själv har jag snart ingen BH att använda ! KRIS !!!!!!!!


Annars så är det fullt upp denna veckan. I måndags hade vi föräldramöte i Almas klass och Viktors klass stod för fikaförsäljningen vilket betydde att jag var tvungen att både baka, närvara vid försälgningen och delta i föräldramötet......de ni. Tur att man är kvinna och kan organisera saker och ting Flört.


Igår var vi i kyrkan och lyssnade till barnkören plus årskurs 4-6 som sjöng för världens barn tillsammans med Perla Bjurenstedt. Önskar att jag kunnat spela in det hela så ni fått lyssna ! Det var en fantastisk konsert från början till slut.

Han finns på nätet tillsammans med andra barn !


Ikväll ska Alma dansträna men ikväll får pappa köra henne eftersom jag ska jobba natten och behöver vila lite innan dess. Jag skulle hinna köra henne men då hinner jag inte vila något innan natten vilket kan bli tungt !

Och imorgon kväll är det föräldramöte i Vindeln för innebandypojkarna 98-99. Det får pappa ta också eftersom jag även arbetar den natten Glad.


Så som ni ser blir vi aldrig sysslolösa i detta huset !


Jag har även hunnit göra lite smycken eftersom tvättmaskinen inte går att använda. Sätter in en bild så ni kan titta på det jag fått till hitintills. Nu ska jag koka palt till middag hade jag tänkt. Maken ska hjälpa till också.


  


  

Av Corina - 28 september 2009 06:08

Japp det är morgon.......för en del i alla fall Glad. Sverige börjar väl sakta vakna till liv skulle jag tro. Jag är fortfarande vaken men nu börjar jag längta efter sängen faktiskt.

Det har varit en lugn natt som jag rapporterat i förra inlägget. Inget, absolut inget utöver det vanliga har hänt.


Så nu mina vänner därute som ska upp nu på morgonen.......hoppas er dag blir bra. Snart kommer förhoppningsvis någon dagpersonal och räddar mig Flört. Då får jag köra hem i min bil och krypa ner i min varma goa säng ! Så god natt och på återseende.


  

Av Corina - 27 september 2009 21:57

GladKlockan är nu 21:58Glad. Har just gått första rundan på alla avdelningar. Rutinerad personal på alla avdelningar denna natt, äntligen ! Lugnt överallt dessutom. Kanske inte värt att säga för mycket, kan ju vara lugnet före stormen.

Jag känner mig piggare än förra natten i alla fall. Då var jag dödstrött redan när jag kom på kvällen.

Här på min "hemavdelning" sitter några uppe fortfarande. Dom brukar lägga sig efter kl 23 de flesta nätterna. Men i övrigt är det lugnt.

Har satt igång en panna kaffe så snart blir det kaffe och lite Tv tillsammans med de som sitter uppe. Ryggen verkar ska fungera ännu ett tag för min del. Känner av den visserligen men så länge jag slipper krypa runt på golvet ska det nog gå bra. Är värst att komma igång när jag suttit en längre tid så det får inte bli några akututryckningar för då hänger jag inte riktigt med.

Om tid ges återkommer jag senare i natt. Sov så gott alla som får sova. Imorgon bitti när ni måste stiga upp är det jag som får lägga mig för att sova Flört.


GladMidnatt har vi kommit fram till Glad. Inget alls har hänt hitintills. Vi har fortfarande en farbror som sitter uppe och tittar på Tv med oss. Jag har fått kaffe och jag har fikat. Varma koppen och en smörgås. Nu känns det ganska bra måste jag säga. Har suttit och tittat på den där deckaren, komisarien och havet eller vad det nu är den kallas. Och fattar inte varför man orkar sitta och titta. Den är bara så dålig !Skrikandes!. Blir aldrig bra när det dubbas ! Detta är verkligen katastrof.

Nu blev det talangjakten......lika dåligt det så jag ska nog röra på mig lite en stund. Blir så trist när det är såhär lugnt överallt. Får gå runt lite och prata bort en stund tror jag. Mera kaffe vill jag då inte alls ha. Hinner nog fler koppar eftersom natten är lång. 

Hoppas ni sover gott, lika gott som våra boenden verkar göra just nu Glad.


Glad Klockan har hoppat fram till strax efter femGlad. Jag kan se slutet på denna natt som varit verkligen lugn. Inget utöver det vanliga har hänt. DE vanliga bytena av blöjor, för övrigt har det varit lugna gatan. Nu börjar larmen ljuda, vissa har nog funderat på att stiga upp för dagen som det verkar. Jag hoppas dock att dom ska sova ett tag till.Trotts allt är det tidigt att stiga upp strax efter fem på morgonen. Dagen blir så himla lång.


Hoppas er natt har varit lugn också, att ni fått sova gott hela natten. Snart är det min tur att få sova Glad.


  

Av Corina - 27 september 2009 16:26

Så var två nätter avklarade.

Första natten blev en sån där springnatt. Före kl 2 hade jag knappt hunnit sitta och än mindre fått i mig något alls. Satt extravak (börjar bli en vana) i första hand men fick också springa hit och dit på andra avdelningar också där det skulle delas medicin, tempas och ställas upp folk som rammlat i golvet. Kan ju säga att det kändes bra att få gå hem den morgonen Glad.

Natt nummer två blev nästan för lugn då istället. Två springtillfällen för att dela lite medicin och sedan dom vanliga blöjbytena. Och det är inte riktigt roligt det heller för tröttheten gör sig mera tillkänna fram på morgontimmarna då. Höll mig vaken med hjälp av Hounted Houses på Tv4+.

Med ryggen går det ganska bra trotts allt, bara jag slipper golvjobbet. Att röra på sig är ingen fara och lyften går bra faktiskt. Vi lyfter så lite som möjligt själva eftersom vi har fått bra med lyftar nu.


Nu ska jag äta Pizza som maken fixat till sedan blir det att vila sig i form inför den tredje natten.


  

Av Corina - 25 september 2009 07:54

Så var det då fredag igen. Jag ska nu jobba tre nätter igen. Borde gå ganska bra trotts ryggen. Det blir inte sämre i alla fall. Så länge jag slipper krypa runt på golvet ska det nog gå bra.


På schemat idag har jag storhandling. Det mesta är slut här hemma nu. Gubben följer mig och handla, det går fortare då.


Idag efter skolan följer dottern med grannens flicka för att ta hål i öronen. Dom åker buss ner till stan själva och möts upp där av vuxen person. Jag hoppas allt går bra,men grannens dotter är ju tre år äldre en Alma så det ska nog fungera. Så har dom ju mobilerna om det blir problem.


Arbetet med tvättstugan går vidare. Igår var svågern hit och tittade på väggarna. Blir att sätta väv och måla väggarna. Mest praktiskt och mest lättskött. Jag litar på svågern som kan sin sak.

Tvätten ökar, får tvätta underkläder på jobbet under helgnätterna så inte det tar slut i skåpen här hemma. För troligen blir jag nog utan tvättstugan ett tag till. Sedan måste jag låna grannens maskin efter helgen. Får inte glömma att fråga innan måndag då jag är ledig efter helgnätterna !


    


  Om jag har tur får jag låna stolen när jag ska sitta vid datorn Glad. Sixten älskar att ligga på min stol framför datorn. Så fort jag lättar på rumpan om han är inne så vips......så ligger han där Flört.


Av Corina - 24 september 2009 07:51

Nu är min tvättstuga i total kaos. Maskinerna flyttade och även en garderob flyttad. Vattnet kopplat bort och vi har skurit bort runt avloppet. Men som det verkar nu är skadan inte så stor i alla fall. Dock måste vi byta ut avloppsbrunnen. Och hur länge det kommer att ta vet jag inte. Under tiden frodas tvätten Rynkar på näsan. Glömde prata med grannen om att låna maskin idag så det blir ingen tvätt idag i alla fall. Krisar det med underkläder får jag väl ta med mig dessa och tvätta på jobbet under helgen och torka i tummlaren. Än så länge går ingen naken i alla fall Glad.

        

Det gick hur bra som helst för dottern att ta hål i öronen igår. Inte en reaktion på att det gjorde ont. Hon valde örhängen med blå sten. Gissa om hon är stolt idag Skrattande. Vi hämtade hennes telefon också som varit på lagning sedan den 31/8. Det tog en faslig tid att få den lagad. Dom hade bytt ut det mesta i den tror jag om man tittar på listan på det dom bytt ut. Men nu fungerar den i alla fall och dottern är nöjd igen.Sicken tur att lagningen gick på garantin ! För i annat fall hade det nog blivit billigare med en ny telefon Förvånad. Jag och dottern fick i alla fall en mysig dag på stan tillsammans. Vi gick en lite runda innan vi åt skrovmål på Max sedan gick vi en liten runda till. Var in på konstnärsshopen där dottern fick välja lite pärlor till egna örhängen. Hon har märkt ut 6 veckor i almanackan så hon vet när det är dags för byte av örhängen Glad. Sedan var det dags för hennes dansträning också. Så vi kom inte hem förrän efter kl 19 igår kväll. Vi införskaffade benvärmare också som hon ska ha när hon dansar. Dom kostade 40 kr så egentligen blir det ju inte billigare att sticka själv Flört. Får testa det i alla fall senare att sticka ett par till henne också i något mjukt material som inte sticks. Direkt mot huden vill man ju inte ha ylle Flört.


Sonen är hemma idag också. Bättre att ta en extra dags vila när man är snuvig. Märks att han inte är iform eftersom han sover ganska mycket,ligger mest i soffan och filosoferar när han inte är i form.

Jag ska baka idag. Sockerkakor till föräldramötet nu på måndag kväll. Ska baka tre stycken. Så det är väl bäst att komma igång.

  

Av Corina - 23 september 2009 09:04

Så var det det dagen D för dottern då. I eftermiddag ska hon få ta hål i öronen, äntligen enligt henne själv då. Hon är väl införstådd i att det kommer att göra ont. Får se hur det hela avlöper. Jag ska följa henne naturligtvis. Efteråt ska vi ut på stan och äta lite och strosa runt för hon har ju sin dans också ikväll. Inte lönt att köra hit och dit. Jag ska passa på att kika om jag hittar material till smycken också. Vet en bra och billig affär mitt i Umeå som  säljer allt möjligt. Kanske kan dottern hitta något som hon vill ha örhängen av Glad.


Själv har jag duschat på morgonen. Och det är ju inga problem, men att sedan få på sig kläder är ett helt företag. Sockar är en mardröm Rynkar på näsan. När jag ska upp med vänster fot gör det ont ända upp till öronen känns det som. Armarnas längd räcker nästan inte till för att få socken på vänster fot. Men när det väl är gjort känns det ganska bra trotts allt. Att vara uppe och röra på mig är inga större problem. Men att tro att man ska få upp något från golvet är bara att glömma, ner kommer jag mig väl men upp, nix då behövs domkraft Flört.  Nåja, jag får kämpa vidare för trotts allt är jag ju inte döende, inte än i alla fall Tungan ute.


Tvätta skulle jag behöva men det kan jag glömma idag. Maken ska börja arbeta med avloppet i tvättstugan. Och först måste han stänga av vattnet för att koppla bort maskinerna. Sedan ska skåpar och maskiner flyttas om också för att komma åt avloppet också. Så vete katten när jag får tvätta. Ska höra med grannen om jag kan använda deras maskin i garaget under morgondagen. Får släpa tvätten dit och tvätta och släpa hem den igen för att hänga och torka. Extraarbete men jag har inget annat att välja på om vi inte ska måsta gå nakna.


Sonen är hemma från skolan idag, förkyld med lite lätt feber. Hoppas det blir kortvarigt. För extremt sjuk är han inte men istället för att måsta delta i frilufsdagen med friidrott när han är sjuk får han stanna hemma.


  

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Ovido - Quiz & Flashcards