Corinas Blogg

Alla inlägg under maj 2020

Av Corina - 29 maj 2020 08:14

 

Gårdagens lediga dag sprang förbi i en som vanligt hiskelig fart.

Idag är det då fredag och ännu en arbetsdag stundar, ännu en kväll på schemat som inleder ännu en arbetshelg.

På söndag är det morsdag dessutom, jag har en sällsam förmåga att arbeta morsdag. Spelar väl ingen roll ändå eftersom jag för egen del inte bryr mig så mycket i denna dagen. Mamma ska man väl ändå älska alla dagar. Och mamma är på andra sidan numera så jag skickar en varm tanke varje dag till henne.


Frågade en farbror på jobbet vad han önskade sig denna helgen. Och då sa han....det är ju morsdag så jag vill ha tårta. Ja jag får väl försöka fixa till det då, eller hur ?

Tårtbotten ligger och väntar på avdelningen och dekorationen köpte jag igår och har i handväskan så den inte ska glömmas. Får se om jag kan få till en fin morsdagstårta på söndag :)


Annars är det väl rätt bra ändå även om man börjar lessna på allt som handlar om corona.

På något sätt börjar detta på bli normalt....att hålla distans och inte handla i tid och otid samtidigt som man jobbar nära sina brukare på avdelningen. Tvättar händerna och spritar händerna hundratals gånger varje dag.

Gör av med kilovis med plast också, förkläden åker på och av i en strid ström tillsammans med handskar i mängder.


Hur går det med att minska förbrukningen av plast i världen under denna tid av corona ??

Var hamnar all denna förbrukade plast tro.....jag hoppas den bränns upp trotts allt för förbrukningen måste ju bli gigantisk i dessa dagar !


 

Och avslutar med en bild på resultatet av frissabesöket igår. Är som vanligt väldigt nöjd.


Cyberkram till er alla !


 



Av Corina - 28 maj 2020 07:10

 

Jepp....veckans lediga dag går av stapeln denna dagen.

Vad gör man av en ledig dag då ? Jo jag ska i alla fall till frissan för klippning och färgning.

Efter det blir det väl att åka hem och tvätta lite som vanligt.


       

Kanske kan det bli att virka lite också. Borde göra färdigt en beställning.


 

Var tvungen att virka lite annat ett tag som variation och då blev det denna. Gratis mönster hittade jag på hobbii som också säljer garn. Denna är virkad i 100% bomullsgarn.

Så fick jag hem lite nytt garn häromdagen och var verkligen nyfiken på detta garn så jag var bara tvungen att starta ett nytt projekt !


 

Kommer att bli bra......tror jag. Detta garn är i akryl med glittertråd. Har samma garn men i svarta nyanser också.

Samma mönster som den lila virkar jag.


 

Och som vanligt en stund på kvällen har jag sällskap av Simba som vilar inför sitt nattskift :)


Jag får önska alla en fortsatt härlig torsdag.

Njuter fullt ut när jag får vara ledig och nästa vecka har jag lyckan att vara ledig både måndag och tisdag :)


Skickar en cyberkram eftersom man inte ska kramas som vanligt i dessa tider.


   

Av Corina - 25 maj 2020 08:26

 

Så var det måndag igen. Ännu en helg är passerad.

Var tvungen att åka hem i torsdags på grund av migrän. Såg svarta prickar framför ögonen hela den dagen.

Länge sedan jag hade någon migrän nu faktiskt som krävt vila faktiskt.

Däremot vet jag vad som utlöste anfallet men det kommer jag inte att gå in på här.

Vilade i alla fall hela torsdagen sedan jag kom mig hem så jag mådde väl rätt bra ändå i fredags.

Blir ju alltid aningen mör efteråt men det är liksom bara att bita ihop och kämpa på.


 

I lördags var vi till Hörnefors. Alltid lika roligt och avkopplande att komma hem till Hörnefors och momme.

Där kan man vara sig själv helt och fullt och njuta av livet om man säger så.

Mår alltid så härligt bra efter dessa besök, önskar att den känslan skulle bestå för evigt.

Nåja, det är ju tur att man hittills lyckats bita ihop och hantera diverse saker ändå.

Hanterar det väl inte riktigt på rätt sätt men det fungerar hittills att bita ihop och trampa på trotts allt.

Ljuspunkter finns det ju i alla fall tack och lov !


 

Nu går jag mot ännu en arbetshelg men först tar vi tre vardagar, måndag, tisdag och onsdag med andra ord.

Ska väl gå bra antar jag........

Coronan består naturligtvis och allt runt den tär också. Tar på det mentala denna pandemi. Men på något sätt ska vi väl klara den biten också..........

Vi får fortsätta att hålla avstånden även om det kan vara svårt ibland.......fortsätta gå till jobbet coh hoppas att viruset inte kommer inanför dessa väggar.


En cyberkram till alla !


 

Av Corina - 16 maj 2020 07:54

 

Försöker komma igång även denna dagen. Jobbar idag men kort dag, 14-21.

Ute lyser solen men det har varit kallt denna natten.


Dottern är "försvunnen", fast inte på riktigt......är hos en kompis. Hon var hem som hastigast igår. Dels för att hämta lite kläder och dels för att få bilen tankad och så titta på studentmössan som levererades igår.


 

Tycker den var väldigt fin. Synd att det blir ett avtrubbat firande för studenterna detta år :(


Kvällen igår avlöpte utan problem och jag hoppas denna kvällen också ska göra det.

Hittills har vi hållit coronan utanför det boende jag arbetar på och jag hoppas vi ska lyckas fortsätta med det också. Räcker så bra med de boenden som redan drabbats här i Umeå.

Vad som är lite oroande är ju att det flyttats en boende till oss (inte min avdelning) från ett drabbat boende och det utan att först testa den boende. Hur tänker man ?? Borde man inte vara aningen försiktigare i detta läge eller vill man på kommunen sprida viruset för att frigöra platser ??

Och åter igen ifrågasätter jag att personalen tvingas gå mellan avdelningarna och jobba.

Idag känns det inte alls säkert då man kan vara smittad utan att ha minsta symtom.

Och fortfarande råder det brist på skyddsutrustning !

Och vad ska man göra när tillgången på utrustning tryter, strunta i att ta hand om dom boende.....????? 

Och det kan man ju ändå inte göra, dom måste ju få den hjälp dom behöver. Med andra ord så får man bryta mot de regler som är satta, eller hur ??

Handsprit och tvål och vatten finns det ju tack och lov......än så länge i alla fall och plastförkläden också men inte så länge till ......


Och mina händer skriker av allt tvättande och spritande ! Och jo jag smörjer in händerna HELA tiden !

Men det hjälper bara kort stund. Håller på att bli vansinnig på att det kliar hela tiden ! Har provat alla möjliga olika salvor men inget fungerar riktigt bra tycker jag. Till och med kortisonsalva/kräm och inte ens det hjälper tillräckligt !

Må denna corona brinna i helvetet snart !!!!


Men annars är det bara bra :)

Livet rullar på och jag är frisk (vad jag vet i alla fall). Har stannat hemma två svängar på grund av symtom men det har visat sig inte vara något (tack och lov). Men det kostar att måsta stanna hemma för minsta lilla, så är det ju. Och man har ju inga miljoner på banken som kommunanställd :)

Nåja, än klarar jag mig i alla fall.....troligtvis finns det andra som har det betydligt tuffare dessa dagar.


Så med andra ord, jag kämpar vidare med livet och mår bara bra. Och jag hoppas att fler också gör det trotts denna envisa corona !


Cyberkram till alla !


 


Av Corina - 15 maj 2020 07:13

 

Ännu en fredag och åter igen en arbetshelg som startar.

Igår var jag och maken iväg och handlade på coop, var nog två månader sedan förra gången.

Nu har vi i alla fall införskaffat de torrvaror som började ta slut här hemma så nu klarar vi oss ett tag till.

Mindre inköp gör vi i de lokala butikerna.

Tvättade som vanligt igår också. Det gör jag alltid på mina lediga dagar.


Hade tänkt mig en sovmorgon denna morgonen men blev inget med det.

En slambil passerade och vips var man vaken och så talade Simba om att det var morgon och att han var hungrig.

Bara att stiga upp med andra ord.

Sonen ledig idag efter några dagars arbete.

Dottern ledig också och hon kom inte ens hem efter skolan igår. Stannade i stan hos en kompis.


 

Dottern meddelade också att hon fått bilersättningen från skolan igår. Ett välkommet bidrag för hennes del.

Hon har ju kört en hel del till och från praktikplatserna det sista skolåret.

Himla tur att vi har haft råd att hålla henne med egen bil ändå........visst är det kännbart men man får omprioritera lite bara.


Och denna månad blev aningen extrem med tanke på bilarna. Men det ser ut att fungera i alla fall.

Nu hoppas jag att det blir lite lugnare på den utgiftsfronten så man får en chans att fylla på sparandet igen.


Hade inte sökt ersättning för två karensavdrag också. Förvisso är det verkligen ingen vinst i detta men dock något man ska nyttja. Två karensavdrag....1053 kr i ersättning (täcker inte alls några karensavdrag kan jag tala om). Man går ut med att man tagit och ersatt oss för karensen men det är ren lögn från regeringen ! Dom ersätter långt ifrån hela karensavdraget. Som vanligt står vår regering och ljuger oss rakt i ansiktet !

Men man får väl vara glad åt det lilla.........(vi har ju ändå inget val....).


 

Nu ska jag ta en sväng i duschen och sedan vila mig i form för att jobba kvällen igen.


Cyberkram till er alla !



Av Corina - 11 maj 2020 06:47

 

Måndag igen då och ny vecka.

Ännu en vecka i coronans anda med andra ord.

Helgen har passerat med diverse sysslor.

Passade på att rensa i sonens rum medan han jobbade i fredags. Fick hela dagen på mig eftersom han jobbade över på grund av en smärre olycka. Körde fast på en liten skitväg och fick anlita bärgare för att ta sig loss. Fördelen blev ju några timmars extra arbete. Skit happens !

Vi var utan bil här hemma dessutom då den bil dottern normalt kör befann sig hos Etting maskin.

Men spelade liten roll då vi handlar sparsammare nu under coronans tid.


 

Rensningen betydde en rätt välfylld tvättstuga som jag jobbat med resten av helgen.

Nu ska hans rum dammsugas också men varför göra slut på arbete för fort ?

Renbäddade också min å makens säng vilket ytterligare spädde på tvättstugans innehåll.


Har också hunnit virka två halsband och fortsätta på virkuppdraget som jag jobbat med senaste tiden. Om orken finns kanske uppdraget blir klart under denna veckan, men man vet aldrig.

Virkar på en liten filt också i mormorsrutor i bomull. Och funderar ständigt på nya projekt dessutom.

Har för vana att ha flera projekt på gång och växla mellan dessa för att inte ledsna.


     

Några bilder på virkuppdraget jag har. Tre färdiga för att läggas på armstöd till fotöljer. En kvar att virka sålunda och den är påbörjad i alla fall.


     

Halsband som jag virkat den senaste tiden. Pilligt men roligt.

 

Blev ett par örhängen också.


 

Sonen fick ju som sagt jobba lite extra i fredags på grund av taskiga vägar. Körde fast och blev tvungen att anlita bärgare för att komma loss. Detta hindrade honom inte från att tänka på mamma innan han kom hem. Fick detta och en önskan om en trevlig helg. Ja jag älskar min son !


 

Jobbigt att tillbringa dagarna utomhus verkar det vara om man ser på Simba i alla fall. Höll mig sällskap i soffan då jag satt och virkade. En snäll kattgosse som faktiskt låter bli mattes garn även om han nog ibland är väldigt sugen på att leka med det !


 

Så nu kör jag igång en ny vecka då som består av sex arbetsdagar av sju möjliga, som vanligt när det stundar arbetshelg med andra ord.


Får hoppas alla får en bra start på denna veckan trotts coronan.

Håll avstånden och var rädda om varandra.

Cyberkram !



Av Corina - 7 maj 2020 06:30

 

God Morgon på er !

Här är väl allt som vanligt, fast ändå inte .......

Tuffa nyheter igår som rörde till det aningen under dagen.

Livet bjuder på saker som man helst skulle slippa.


               

Maj månad har gjort entre ännu en gång. Just idag lyser solen och jag ska jobba igen efter två sjukdagar.

Vet inte men jag mådde pyton i tisdags, hela dagen. Kan vara katarr men vet inte. Stannade hemma för säkerhets skull då det jag åt och drack inte fick något bra mottagande i alla fall.

Sov mest hela tisdag, var verkligen trött. Igår var det bättre och idag blir det att jobba.


Vaknade idag före halv sex med en kropp som inte ville ligga mera. Leder som tyckte att jag skulle kravla mig upp helt enkelt. Så nu sitter jag här med min morgonmugg kaffe.


 

Coronan härjar vidare i vår värld. Oron att drabbas finns nog hos de flesta, även hos mig.

Även dottern är väldigt försiktig. Har ont i halsen för tillfället och stannar sålunda hemma.

Själv hoppas jag att det boende jag arbetar på slipper få in denna sjukdom !


 

Men trotts gnagande oro får man allt jobba vidare i den bunker som äldreboendet blivit under denna pandemi.

Ingen utan giltig nyckel kommer sig in på boendet. Alla dörrar förblir låsta ett tag till.

Framtiden vet vi inget om !


 

Nu får ni ha en fortsatt bra dag trotts denna pandemi som härjar i världen.

Var rädda om varandra, håll avstånden !

Cyberkram !


Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Ovido - Quiz & Flashcards