Corinas Blogg

Alla inlägg under juli 2006

Av Corina - 31 juli 2006 20:16

Oj vilken ovanligt lugn dag detta har varit.Två av Toms och Marias barn har börjat om på dagis denna dag.Hemma var endast den stora flickan.Hon har däremot varit hos oss hela dagen.Men mina två och hon har lekt på egen hand hela tiden utan större problem.Själv har jag städat upp i vardagsrummet denna dag vilket verkligen behövdes!Nu kan man vara där igen:)Nu är det kväll igen och dags att koppla av lite.Dottern sover redan och sonen ska sova var det tänkt.

Av Corina - 26 juli 2006 08:59

Skriver denna dag 26 juli och det är min tredje semesterdag.Vet inte om jag vill kalla det semester egentligen.Huset är synnerligen fullt av ungar snart alla tider på dygnet.Hinner egentligen inte så mycket annat än att se efter vad dom pysslar med.Har fått utarbeta regler efter som de senaste dagarna för att få allt att fungera på bästa möjliga sätt.Man vill ju att ens hem ska fungera.Under gårdagen byttes det kläder hej friskt här hemma.Dotterns garderob såg ut som en krigszon nu på morgonen när jag skulle lägga in rena kläder.Då uppstod genast en regel,behåll era egna kläder på och låt bli att rota i våra skåp,lådor och garderober!Nu är garderoberna städade i alla fall och jag hoppas det ska få förbli så också.Har renbäddat alla sängar idag på morgonen så nu snurrar tvättmaskinen för fullt här hemma.Den lär nog få snurra ett bra tag denna dag:)För övrigt ser det ut att bli en fin dag med strålande sol även denna dag.Så småningom ska väl barnen bada antar jag.Hoppas det dröjer ett bra tag till för jag vill ha lite tid för mig själv också vilket jag inte fått på många dagar nu!

Av Corina - 23 juli 2006 10:07

Hej hopp vad kort natten blev!Kom hem halv två i natt jag och gubben.Var ut och dansade och mormor var med barnen.Klockan sex var vi uppe igen!Då steg barnen upp som vanligt.Kommer att bli en tung dag!Men oj vad roligt det var att dansa.Träffade en del gamla bekanta.Roligt!Dansade en hel del och det var verkligen varmt inne på logen.Spelade gjorde LasseStefans och dom spelade verkligen bra.Idag är gubben skjutledare på en bönkskyttetävling hela dagen.Jag kommer nog inte att göra många knop denna dag.Är verkligen trött!Tog en ordentlig sväng med Wanilla på morgonen.Hon tokrusade runt åkrarna och som avslutning gick jag ner till sjön med henne så hon fick bada innan vi gick hem igen.

Av Corina - 22 juli 2006 08:21

Jahapp då var det lördag igen.Morgonrutinerna är avklarade.Gubben är iväg en sväng till skjutbanan.Wanilla ligger ute och barnen ser på dvd.Vi tömde poolen under gårdagen för ordentlig rengöring idag.Sedan ska den fyllas igen för nya badäventyr.Jobbade sista dagen igår före semestern.Så nu har jag semester i drygt fem veckor.Gissa om det känns ganska så bra!Lite saker är planerade under semestern men det mesta inte.En helg är vi på hundutställning och den 16 augusti flyger vi till Bulgarien hela familjen.Wanilla ska vara hos min mamma i Strycksele den veckan.Denna kväll hoppas vi på att komma oss ut på dans,om vi får barnvakt vill säga.Ska ringa och gulla med mamma.Hoppas hon har tid och framförallt lust & ork till detta.Jag och gubben hade tänkt få dansa till Lasse Stefans som spelar i Täfteå denna kväll.Men får vi ingen som ser efter barnen får vi väl stanna hemma.

Av Corina - 18 juli 2006 20:44

Jag har två barn,sonen är 8 år och dottern är 5 år.Jag har ända sedan de föddes haft fasta rutiner för barnen när det handlar om nattningen.Kl.20 ska barnen vara iklädda pyjamas och vara klara för natten med kvällsfika och tänderna borstade.Då ska dottern lägga sig,och det fungerar utmärkt.Det är sällan några problem att få henne att sova.Sonen får vara uppe lite längre,oftast omkring kl.21 sover han.Har bekanta,flera stycken som har barn i samma ålder där barnen dräller uppe ofta ända till kl.23.Detta anser jag vara allt för sent för barn i denna ålder.Mina barn vaknar visserligen ganska tidigt,redan kl.07 men varför klaga på detta?Man ska väl inte sova bort sin tid och större delen av året ska man ju upp tidigare än så för att hinna till jobb,skola och dagis.Om då barnen är vakna till kl.23,hur ska dom då orka med sin dag?Vissa stunder känns det som om mina åsikter är förlegade då en del ser frågande på mig när jag berättar vilka rutiner vi har i familjen.

Av Corina - 14 juli 2006 13:16

Ylva Johansson har föreslagit en ny utredning angående äldrevården,igen.Jag är ganska trött på alla dessa utredningar som ska tillsättas.Våra äldre kan mycket väl avgöra vad dom vill ha.Vad det handlar om är ju att resurserna tryter inom äldrevården.Det blir ingen bättre äldrevård för att det tillsätts en ny utredning.Inom äldrevården kämpas det dagligen mot indragningar.Hur ska äldrevården kunna bli bra och säker när personalen blir allt färre och färre?En ny utredning kostar pengar och tar en massa tid!Lägg dessa pengar på äldrevården istället så det finns en möjlighet att behålla personalen så att vården kan bli både bättre och säkrare.

Av Corina - 12 juli 2006 08:08

Man läser nästan dagligen om problem i vården,att det sker misstag lite nu och då.Anmälningar av olika slag haglar tycker jag numera.Och vi ska titta på detta,vi ska utreda detta är vanliga svar från högre instanser.Är dom dumma eller vadå?Begriper dom inte varför det händer olyckor och misstag?Det har varit indragningar under lång tid inom alla vårdformer.Men minskar arbetet för det?Blir det mindre att göra bara för att man drar in på personal?Knappast,snarare motsatt effekt.Med mindre personal ska man göra samma saker som tidigare.Är det konstigt att det sker misstag när man ständigt är stressad?Är det konstigt att "moster Olga" inte får stiga upp förränn lunchen kommer?Är det underligt att våra gamla faller och bryter ben ?Man hinner inte vara överallt och man har inte ögon i nacken som vårdpersonal även om det skulle behövas emellanåt.Anhöriga blir frusterade och arga och deras rektioner får vi personal ta.Man blir verkligen ifrågasatt allt som oftast numera.Man bara väntar på att bli anmäld!Jag förstår anhörigas reaktioner,helt klart!Men det är inte vi på golvet som gör fel.Vi jobbar och sliter men vad får vi?Inte ett smack!Ska man klaga ska man ge sig på högre ort som ständigt drar in på allt.Vi behöver mera resurser till vården och det börjar på att bli akut!Vår vård närmar sig en smärtgräns,på vissa ställen är den gränsen redan nådd!Vem kommer i framtiden att orka jobba fram till pensionen som det ser ut idag?INGEN! Mera resurser behövs nu innan vården havererar totalt!

Av Corina - 9 juli 2006 14:52

Vaknade tidigt denna dag.Gick inte att ligga kvar för det var så varmt.Steg upp och kollade temperaturen och det var 19,5 grader halv sex på morgonen.Nu på eftermiddagen har det mulnat på och börjat blåsa lite så det är inte lika varmt längre.Ett regn skulle inte skada.Arbetet med valet går vidare.Till de fotografier som är tagna ska det läggas ett uttalande också som vi själva får arbeta fram.Jag har funderat och funderat i diverse olika banor angående mitt ämne som är de äldre i bygden.Och jag har kommit fram till en sak,de äldre borde inte behöva flytta från bygden på grund av sviktande hälsa och ökat vårdbehov.Detta kommer jag att använda mig av i marknadsföringen i vår lokala broschyr.Jag hoppas det ska falla i god jord som man brukar säga.Vi får väl se vad det lider om det var en god ide eller inte.

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2006 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Ovido - Quiz & Flashcards