Corinas Blogg

Alla inlägg under maj 2018

Av Corina - 28 maj 2018 08:05

 

Måndag skriver vi ännu en gång då.

Morsdag är avklarad. Ett år till nästa gång.

Firar egentligen inte varken morsdag eller farsdag men av någon anledning fick jag trotts detta två trisslotter av gubben igår och morsdagstårta köpte jag själv....för att dottern ville ha.

Tycker dessa dagar mest har blivit handlarnas tillställningar. Omtanke kan man visa varje dag istället tycker jag och det har jag försökt lära mina barn också.


En ny vecka går igång denna dagen. En vecka bestående av sex arbetsdagar av sju möjliga igen. Lär väl gå bra som vanligt även om man känner sig lite sliten när söndagen kommer.


Måste lämna in min bil igen för att fixa bromsarna. Låter illa nu. Men det är ju förslitning det handlar om.

För övrigt så har jag gjort sista betalningen på billånet denna månad. Så den lilla grå är nu min på riktigt utan inblandning av banken.


 

Solen fortsätter att lysa på oss. Både och kan jag tycka. Visst är det trevligt med sol från blå himmel.....men regnet behövs också. Börjar bli dags för lite regn så luften rensas lite.


Hade en plan att putsa fönster i helgen men av det blev det inget alls. Får se om det kan bli på torsdag....min lediga dag denna veckan. Skulle också behöva torka och städa bilen invändigt........


 

Det är mycket man skulle behöva göra men när den lediga tiden kommer finns det många fler roliga saker att ta tag i......tycker jag i alla fall.


   

Igår ringde en äldre bekant och bad om hjälp. Han har hamnat akut på sjukhuset och har ingen som betalar räkningarna. Maken lovade såklart att ställa upp.

Man ska inte bli gammal och ensam........


Ha nu en fortsatt härlig måndag. Kram på er !


Av Corina - 26 maj 2018 10:36

 

Lördag och ledig. Sovmorgon fungerar som vanligt dåligt. Vaken från kl 5 i alla fall även om jag steg upp kl 6.

Var upp och släppte ut en katt kl halv fyra redan.

Dottern med kompisar har tältat inatt och det hade varit bara roligt vad jag förstod. Nu är min man iväg och kör hem en av dom som skulle iväg och jobba.


Betalat räkningarna. Tycker det blir tätare och tätare ........

Men nu är bilen min i alla fall, betalat sista avbetalningen på billånet denna månad. Betyder att det blir hela 2000 kr mera kvar per månad då. Haleluja.......


Tvättmaskinen snurrar som vanligt en ledig dag och den torra tvätten är vikt och bortlagd. Är som ett ekorrhjul detta med tvätten.

Ska iväg och handla lite också.....brukar helst undvika att handla en lönelördag men ibland går det inte att undvika. Äta måste vi ju göra och just nu saknas lite ett och varje här hemma.


Annars händer väl inte så värst mycket spännande. Livet rullar på kan man väl säga.


Nu får jag önska alla som orkar läsa mitt dravel en fortsatt trevlig lördag.

Kram till er alla !


 

Av Corina - 22 maj 2018 13:06

 

Jepp ibland måste man tvinga sig ut på promenad.

Varje år samma tid tappar jag totalt all ork. Hostar, snörvlar, det rinner ur ögonen och det kliar i ögonen.

Samma sammma samma, varje år !


 

Tvingade mig till en promenad ner till sjön idag i alla fall. Första för denna vår. Kan inte gå fort men det får ta den tid det tar. Kameran med i alla fall och några bilder blev det fast speciellt bra bilder blev det inte alls.

Blir darrig av promenaden så att hantera kameran då är inte det lättaste kan jag säga.

Tänk vilken tur att jag i alla fall slutat röka !! Hade nog varit ännu värre om jag inte tagit mig i kragen och slutat röka.


         

Våran Ulla.


                 

Simba


 

     


Av Corina - 22 maj 2018 08:09

 

Vaknar till ännu en ny dag. Fast jag har varit vaken en lång period under natten på grund av hosta, nysningar och irriterade ögon. Lyckades i alla fall somna om och sova lite till innan denna dagen tog sin början på riktigt.


Igår var jag till optikern, ett efterlängtat besök även om det orsakar vissa hål i ekonomin. Nu blev det ju ändå inte så farligt ändå eftersom jag fortfarande inte är i behov av progressiva glas.

Kalaset slutade på ca 4500 kr och då fick jag även ett par solglasögon i min styrka. Så jag är nöjd. Nu får jag vänta i ca 2 veckor innan mina nya glasögon är färdiga för avhämtning.


 

Har uppdaterat min blogg som ni nog ser denna dagen. En verkligen färgrik blogg blev det och jag är rätt nöjd själv med den. Gillar ju som bekant färg !


Vad denna dagen har att ge återstår att se. Ska väl först av allt se till att få på mig lite kläder. Sedan blir det nog att tvätta......och kanske.....kanske att damma av min kamera. Vi får väl se......


Ha nu en fortsatt fin dag, hos mig fortsätter solen att lysa och jag hoppas den lyser hos dig med.

Kram !



Av Corina - 18 maj 2018 09:33

 

Fredag och arbetshelg igen. Efter några sjukdagar är jag igång igen även om jag inte orkar riktigt till hundra procent. Hostar fortfarande periodvis ganska ordentligt. Men lite bättre med vallningarna kan jag tycka faktiskt. Kanske fungerar den naturmedicin jag testar ändå. Och sömnen har förbättrats i alla fall även om jag vaknar några gånger under natten så kan jag somna om.


 

Nu till en fundering som jag haft ganska länge.

Om jag siktar på att bli hantverkare, typ snickare, murare och dylikt......blir jag verkligen en bättre hantverkare om jag till max vet vad  pluskvamperfekt eller tempus eller adverb är ??

Måste jag vara matematikprofessor för att bli hantverkare eller kan jag klara mig utmärkt med kunskapen i de fyra räknesätten ??

Grundkunskaper är ju självklart, det anser även jag men........

Man borde väl ändå rikta in sig på själva hantverket kan jag tycka......man skriker efter kunniga hantverkare men det tar en förbannad tid att få fram en hantverkare idag eftersom dom ska lära sig en massa som dom fullständigt ger satan i (ursäkta ordvalet).

När 80 % i en klass med hantverkare får F i svenska grundat på nationella prov, vad säger egentligen det ?

Är det fel på eleverna eller är det fel på lärarna eller en kombo eller är det så att det egentligen borde fokuseras på lite andra saker för även om jag har ett F i svenska kanske jag kan bli en väldigt duktig hantverkare i alla fall ??? (klassen består för övrigt inte av några invandrare denna gången som kan ha problem med språket).


Och dessutom får jag som lärling sämre betalt om jag inte klarar övriga ämnen, har jag fått mig sagt dessutom. Detta betyder med andra ord att redan som lärling straffas jag om jag inte klarar alla ämnen men klarar jobbet som hantverkare med utmärkt resultat !! (om detta stämmer vet jag inte men så fattade jag det när uppgiften gavs).

Och ärligt.....hur många som siktar på ett hantverkaryrke har siktet inställt på högskolan ??

Jag fortsätter att fundera över detta.......för någonstans känns det som om det är fel någonstans.......


   


 

 

Nåväl, till er som är lediga får jag väl önska en trevlig helg och till oss som arbetar får jag önska en trevlig arbetshelg. Och Glad Pingst dessutom.

 

Av Corina - 9 maj 2018 09:01

 

Veckan rullar vidare.

Solen lyser på oss denna dagen. Ska arbeta från kl 12 till kl 20 denna dagen.

Bilen varit på snabbbesök hos doktor Etting på morgonen. Fyllt på bromsvätska, bilen indikerade nämligen låg bromsvätskenivå. Balansering av två däck också och kanske bilen slutar vibrera när jag kör 80-90 km/h.

Får se hur den beter sig när jag åker till jobbet idag. Måste om och tanka idag också, innan jobbet.


 

Våren kom även till oss detta året kan jag konstatera. Snön har tinat väldigt snabbt måste jag säga.

Väldigt skönt för nu kan vi ställa iorning vår favoritplats den lilla altanen.

Enda smolken just nu är dessa irriterande myror som hemsöker oss varje vår. Maken skulle införskaffa medel idag så vi får strö utanför huset mot stenfoten.

Nu är det krig med andra ord !


 

Själv är jag inne i en sån där intesovaperiod för tillfället. I natt blev det inte många timmars sömn kan jag säga. Vrider och vänder mig, stiger upp, sitter uppe, lägger mig igen.......suckar men vet ju att det inte är så hela tiden. Det går i vågor som allt annat. Inne i ett värmeskov dessutom så det är nog det stora problemet, jag åldras !

Man vill ju inte erkänna att man blir äldre.....hm...men kroppen signalerar ett ganska normalt tecken på att bli äldre.....åtminstone om man är kvinna.

Och jo jag vet att det finns olika medel för detta fenomen......men väljer att än så länge härda ut. Det ska väl ge sig med tiden ändå.........och sömn är ganska överskattat, eller hur var det nu.........


     

Ha nu en fortsatt fantastisk dag ni som ändå läser det jag skriver.

Och tack för besöket !

Kram !


Av Corina - 5 maj 2018 09:18

 

Vaknade till strålande sol denna dagen men molnen har nu också vaknat.

Lördag och arbetsdag är det men börjar först kl 14. 

Tillbringade min fredag kväll på Allstar inne i Umeå tillsammans med kollegor. Hade en väldigt trevlig kväll.

God mat och ett par glas vin och trevligt sällskap är aldrig fel.


 

Ibland undrar jag över varför jag fortsätter med bloggandet.

Undrar ju om någon ens ids läsa det dravel man skriver egentligen.

Nåja, jag delar ju mitt arbete i Paint Shop Pro också.......någon kanske kikar på bilderna i alla fall.

Tog ju bort min hemsida, dels för att den blev väldigt kostsam till sist och dels för att jag inte iddes sköta den som tidigare. Ibland saknar jag den men än är det ändå inte akuellt med någon ny hemsida. Bloggen får räcka ett tag till.


 

Har ju även facebook.....ibland funderar man egentligen på att skippa det.....men hur det nu än är så blir man kvar och fortsätter läsa......och fortsätter irritera sig på olika saker. Fast jag försöker lägga band på mig och skippa att kommentera numera......hur man än gör tenderar det till att alltid reta någon tydligen, vad man än skriver.

Nöjer mig oftast numera med att gilla och dela.....oftast då som sagt var.


 

Hoppas alla där ute får en trevlig dag. De allra flesta torde väl vara lediga eftersom det är lördag.

Kram !


Av Corina - 3 maj 2018 08:20

 

Vaknar till ännu en dag med grådimma. Men inget att göra åt.

Ledig denna dag också, lyx med två lediga dagar på raken.


Var ner till Umeå och handlade igår. Kom hem med mat självklart plus en laddbar handdammsugare också. Behändig sak det där, var lätt att ta bort damm och sånt i fönsterna med den istället för dammtrasa eller den vanliga dammsugaren. Och lätt att dammsuga mattorna !


 

Blir bestört när man läser nyheter numera, varenda dag !

Två mord i Umeå under helgen och några gossar som utgett sig för att vara poliser och stoppat en ung tös i hennes epatraktor......hur har vår värld blivit ! 

Det är ju rent sjukt egentligen. Hur är människan funtad kan man fundera över. Snart vågar man ju inte gå utanför hemmets dörr, även om man bo utanför stan. Man vet aldrig vad man möter på gården.

Inte är det så underligt att man sitter hemma och är lite lätt orolig när ens ungdomar befinner sig nere i stan för att roa sig.......man kan inte somna förrän man hör att dom kliver in i hallen numera.

Vad beror detta på ??? Väljer att inte spekulera i min blogg......men jag har mina aningar och åsikter......det har jag  ! 

Spekulera får andra göra offentligt om dom vill. Har slutat med det då det tyvärr är väldigt många som väljer att bli synnerligen otrevliga i sina kommentarer om man uttrycker egna åsikter.


Annars så har jag egentligen inget speciellt planerat för denna dagen. Tänkte att den skulle få vara ledig faktiskt.


Får önska alla som orkar läsa en fortsatt trevlig dag.

Kram !

 

För en månad sedan såg det ut såhär :)


Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Ovido - Quiz & Flashcards