Corinas Blogg

Alla inlägg den 4 oktober 2011

Av Corina - 4 oktober 2011 08:41

http://www.socialstyrelsen.se/aldre/demens/vad-tycker-du-om-bemanningen-i-demensvarden


En förfrågan från socialstyrelsen som borde uppmärksammas i allra högsta grad ! Man besvarar frågorna anonymt ! Om detta gör någon skillnad i slutänden vet jag inte men det borde ge en hint om hur illa saker och ting fungerar idag ute på golvet........


Vi personal besvarar ju en medarbetarenkät också varje år. Saknar förra årets resultat men det var väl så dåligt så det stoppades undan antar jag.

Ska bli intressant att kanske få ta del av enkätens resultat detta året istället då...fast man får aldrig vara säker numera har jag erfarit.


Och det ständiga återkommande favoritordet, VERKSAMHETSANPASSNING !

Detta ord har jag verkligen hört till leda ! Vi utför detta dagligen för att verksamheten ska fungera. Vi formligen springer benen av oss för att allt ska fungera. Vad får man tillbaka ? Inte ett vitten vill jag påstå. Istället ska man som personal pressas ännu mera, vara ännu mindre ledig. Man är inte personal längre man är en slav som ägs av arbetsgivaren ! Och så funderar man över varför personalen blir sjuka !!!!!!!!!! Detta är ju f** i mig skrämmande. Ovan på detta har man dessutom inte råd att vara sjuk längre, speciellt inte om man arbetar deltid. Har allvarliga funderingar på att återgå till heltid för då kan jag i alla fall vara sjuk en dag eller två under en månad och i alla fall behålla deltidslönen.

Och råkar man öppna munnen en gång så blir man effektivt tystad ......då klassas man som besvärlig och är bakåtsträvande !


Det är dags att ta vara på den fungerande personalen nu ! Personalen är verkligen utnyttjade till 100 %........och vem vill ta över efter oss som det ser ut idag ? Inte en chans att våra ungdomar väljer detta yrke som dels är lågstatus, lågavlönat och inte ger oss en chans att stiga i graderna. Vem vill offra sitt liv för detta arbete utan att få något åter ? Inte ens vara ledig så man kan återhämta sig och hinna och orka vara med familjen !


Jag trivs med mitt arbete, det har jag gjort ända sedan jag började för en sådär 27 år sedan. Men jag börjar känna mig sliten och under åren har man enbart fått genomlida försämring på försämring med hänvisan om att ekonomin är så dålig. Snart ger man upp så är det ! Snart börjar jag gå till arbetet utan en tanke på något annat än att göra det jag ska och sedan inte mer. Och jag är nog inte ensam, trist är det ! 


Besvara enkäten.......det kan ju väcka en tankeställare i alla fall. Hoppas måste man ju få göra.

Av Corina - 4 oktober 2011 07:46

Köpte blommor till mig själv igår. Två buketter. En rosa för att stödja roda bandet och en bukett men rosor i olika färger. Meningen var naturligtvis att ha fler fotoobjekt :)

                   Rosorna var väl inte i bästa kvalitet men alltid vackra trotts allt. Har inte klurat färdigt på bakgrund till mitt makro ännu. Kanske blir det under dagen.


                 

Den rosa buketten var helt ok, verkligen fina blommor. Fotade bara som hastigast igår. Var så trött att det blev soffan under kvällen istället. Stiger man upp kl 5 blir det inga sena kvällar. Igår somnade jag före kl 22, totalt slut efter arbetshelgen. Sov fram till kvart över sex nu på morgonen. Hade inte ställt klockan idag, det fick maken faktiskt göra så kaffet var klart när jag steg upp.  

Nu blir det tvättstugan för min del under förmiddagen. Sedan får vi se.


Vi ses  

Av Corina - 4 oktober 2011 07:17

Sigfrid föddes 1912 i Anumark. Från vår gård såg man deras gård och under en period köpte vi mjölk hos Sigfrid.


Han berättar att vara lärare var nog ingen avundsvärd uppgift med 25 - 30 elever i olika åldrar att undervisa på samma gång. Men man lärde sig läsa någorlunda och lärde sig en hel del utantill, bland annat psalmverser och olika avsnitt i Bibeln, även en del geografi fick man lära sig utantill. Enligt Sigfrid användbart när man löser korsord :) Och det är nog sant.


Barnens lekar liknar barnens lekar i vår tid också. Lite annorlunda kanske men dock.....militären hade under denna tid mycket övningar i Anumark och det märktes på barnens lekar. Pojkarna lekte ofta krig.

Man lekte vad dom då kallade poliser och banditer, när jag och mina kompisar i byn vax upp hette det tjuv och polis :) De som fångades av polisen låstes in på skithuset berättar Sigfrid :)


En sak som dom fick lära sig var namnen på profeterna. Till antalet 16 st. Blev en del tragglande .....Man börjar med Jesaja och  slutar med Malahi och mitt i raden hittar man Habbakuk.  Lärarinnan ansåg att detta namn inte var riktigt rumsrent så barnen skulle läras att läsa Habbakub....men detta tyckte pojkarna var fel. Man ska läsa som det står skrivet. Första som förhördes var en som hette Artur Söderström, Han var enligt Sigfrid lite hackig i rösten men han läste som pojkarna kommit överens om, resultatet blev Habbakukk.

Nästa som förhördes blev Sigfrids bror, Bertil. Han hörde till den mera sävliga typen och tog det hela lugnt. Då han kom till det kritiska namnet sa han Habba två gånger och avslutade men kuuuk. Vi vågade inte skratta men vi skrattade desto mera på rasten berättar Sigfrid. Och från den dagen förhördes dom aldrig mera om profeterna :) 


Hämtat ur boken om Anumark. Sigfrid har berättat en hel del till som jag ska återkomma till i senare inlägg. Detta får räcka för denna gången.


Vi ses

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Skapa flashcards