Corinas Blogg

Alla inlägg den 1 oktober 2011

Av Corina - 1 oktober 2011 07:46

Under kategorin Historia hittar ni mina inlägg om min hemby och kanske lite annat historiskt också så småningom. Hoppas ni ska få en trevlig läsning. Uppgifterna som jag använder finns i boken om Anumark som kom ut 1992 tror jag det var.


Idag arbetar jag, 12 - 20.30 står det på schemat. Detta ska väl gå bra som vanligt.

Igår kväll hade jag en lugn kväll här hemma tillsammans med barnen och katten. Gubben var borta hela kvällen. Jag och dottern fick titta på NCIS helt i fred :) Dottern somnade i saccosäcken ganska tidigt och själv somnade jag i soffan runt kl 22 :) Vaknade strax innan maken kom hem .......


  Flitig som en myra......var kommer detta uttryck från egentligen ? Jag förstår vad som syftas med detta självklart. Myrorna är ju verkligen flitiga. Men var och när uppstod uttrycket ?

Får testa att googla och återkomma.

Ha en härlig lördag.


Vi ses   

Av Corina - 1 oktober 2011 07:30

Helena som hette Markström som ogift föddes 1893 i Sävar.  1914 gifte hon sig med Peder Nordström och flyttade till Anumark. De fyra första åren bodde de på svärfaderns Isak Petter Nordströms hemman.

Jag har själv aldrig träffat Peder, hennes make eftersom Helena blev änka redan 1954. Min mamma var då 10 år gammal. Så småningom flyttade farmor Helena till dottern Sonja på Berghem.


Helena gav intervjun för boken om Anumark våren 1991, då var hon 98 år. Året efter, 1992 dog farmor Helena.


Hon berättar att dom gifte sig i Isak-Petter Nordströms hem en lördag i April. Och bröllopet höll på i två dagar, som var brukligt på den tiden. Det började med att man tog hem en kocka, den dom anlitade var från Teg. Hon stannade ett par dagar för att laga mat och baka för två dagar.

Helena tror sig minnas att det var 40-50 gäster på deras bröllop. Efter vigseln bjöds på alkoholfritt vin.

Brudfolket satt i mitten vid måltiden och de övriga fick sitta som dom ville, ingen bordsplacering.

Efter måltiden var det dans till dragspel. Man dansade en tre fyra timmar och efter det gick man och lade sig. De som var från by gick hem och de utbyssa fick ligga i olika gårdar.  

På morgonen gick brudparet runt i de olika gårdarna där dom hade gäster och bjöd på kaffe, fikabröd och smörgåsar. Dom hade hjälp av en uppasserska.

När dom gick runt på morgonen hade Helena en svart klänning men bröllopsklänningen var i ett vitt, tunt ylletyg med släp. Helena bar även slöja och en guldkrona. Klänningen var sydd av Frida Eriksson i Anumark. Kronan och slöjan lånades i stan.

Tyget kostade ca 1.50 per meter och sömmerskan tog 3 kr för att sy klänningen. 


Det var vad Helena berättade om hennes bröllop. Helena fick tre barn, två flickor och en pojke. Ester, Sonja och Stephen. Farmor Helena överlevde två av sina barn med råge......jag kommer ihåg när min morfar Stephen gick bort, ganska hastigt. Det tog hon rätt hårt och tyckte att det ändå kunde ha fått vara hon istället. Och det får man ju förstå.

Helena var fantastisk på alla sätt.....julklappar skulle det vara och det till alla. Och vi hann ju bli rätt många barn, barnbarn, barnbarnsbarn osv genom åren. Men ingen glömdes bort, gåvorna var ofta nyttigheter typ stickade sockar eller någon handduk men också någon karamellpåse slank med också. Jag kommer ihåg att jag fick en karamellpåse ett år plus en tandborste  :)  Och det skulle rimmas på paketen.....hon var duktig på det långt upp i åren.

Och aldrig att hon förfasade sig över hur ungdomen klädde sig......det ska ju så vara numera var ofta hennes svar om man frågade :)


Återkommer med mera som farmor Helena berättat i ett annat inlägg.


Vi ses 

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Skapa flashcards