Corinas Blogg

Direktlänk till inlägg 12 maj 2008

Intressant fråga ?

Av Corina - 12 maj 2008 22:02

Vi har haft styrelsemöte med Tavelsjö Centerkvinnor ikväll.Som vanligt en trevlig sammankomst med sedvanligt innehåll.

En ny medlem ställde en ganska intressant fråga till mig som arbetar inom äldreomsorgen som jag inte alls kunde ge ett svar på eftersom jag själv funderat över samma fråga en längre tid.

Varför pratar många i äldreomsorgen barnspråk med gamlingarna ??????

Kan liksom inte tycka detta är lämpligt utan rent ut kränkande! Det är ju vuxna människor man arbetar med, eller hur?

Men det händer ganska ofta att man hör att vårdare använder sig av barnspråk när dom pratar med de gamla.Jag har hört detta ofta under mina 24 år i äldreomsorgen.

En sak till som jag också reagerar på är att många tar för givet att om man är gammal så är man också nästan döv.Många formligen skriker när dom talar med äldre utan att först verkligen ta reda på om deras hörsel är nedsatt eller inte.Alla äldre är faktiskt inte döva!  

Lite funderingar såhär på måndagskvällen var detta.Lite att fundera över som jag anser vara av största vikt.Hur behandlas våra äldre egentligen? Det är vuxna människor faktiskt och så ska dom också behandlas oavsett om dom är "friska" eller dementa.

 
 
Astrid

Astrid

12 maj 2008 22:42

Gud så duktigt du är som inte röker.
Dottern har ju slutat och visst har hon fått återfall men gett sig den på nytt att sluta,nu har hon varit rökfri ett år.
Det här med gamlingar känner jag igen.
Många hör ju bra hela livet.
Det är verkligen kränkande att prata barnspråk.
Men jag märker skillnad redan bland expediter nu ,
Jag blir nästan full i skratt ibland.
Jag fyller 60 nästa år och är det en expedit på 20 så fär jag allt väldigt tydligt förklarat om jag ska göra någonting.
Så det är nog kanske något man inte rår på.
Jag hoppas att jag inte gjort så.

http://www.astridla.com

 
Marianne

Marianne

13 maj 2008 08:38

Jag har inte en aning, för jag pratar aldrig barnspråk och har aldrig gjort det heller. Jag tycker det låter urlöjligt med dessa förvrängda ord och lallande. Och jag håller med om att det är kränkande att bli tilltalad på ett löjligt barnspråk.

http://ekoxenskennel.bloggagratis.se

 
Inger Maryissa

Inger Maryissa

13 maj 2008 14:11

Jo, håller med om att det måste kännas kränkande för de äldre om man pratar barnspråk med dem.
Och att automatiskt tro att alla äldre hör dåligt, vilket ju inte altid är sant.
Jag har också funderat på att ofta när en person blir äldre så tror man att personen är mer eller mindre senil.
Vilket ju inte alltid stämmer heller.
Och att folk tror att en äldre inte alltid vet sitt bästa eller inte kan bestämma saker själv, så det pratas och bestäms "över huvudet" på personen.
Det måste ju också kännas mycket kränkande.
Intressant ämne du tog upp.
Kram

http://ingermaryissa1.blogg.se

 
Cina

Cina

13 maj 2008 19:58

Håller fullt o fast dig i det du skriver, det är tur att jag inte jobbar idag för jag skulle nog få fnatt då.

Kramen

http://heavenladyn.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Corina - Lördag 9 mars 06:31

  Fy för den lede vilken vecka det har varit ! Måndag släpa iväg maken till ögon för kontroll. Gick bra, inga diabetesförändringar. Sedan jobbade jag tisdag förmiddag. Tisdag kväll får maken feber och frossa. Med det startade sålunda veckans...

Av Corina - Lördag 24 feb 08:21

    Några dagar sedan jag skrev nu. Har inte riktigt haft orken. Måndag var jag ledig och tisdag jobbade jag kväll till 20.30.  Men innan jag startade min kväll hade jag ett besök på kvinnokliniken. Där konstaterades att det behövs en orden...

Av Corina - Måndag 19 feb 07:21


  Måndag och ledig efter ännu en arbetshelg. Förflutit ganska lugnt, både på jobbet och hemma faktiskt. Olyckligtvis har vi inte kunnat få ner makens säng från vinden som jag röknat med. Han jag tänkt fråga om hjälp ligger sjuk. Maken får fo...

Av Corina - Fredag 16 feb 07:34


  Fredag och morgon ännu en dag. Blir korta nätter när man jobbar till klockan 22 då man inte kan sova länge på morgonen. Trött var jag redan igår efter en sämre natt och inte är jag då piggare denna dagen :) Och jobbar till klockan halv nio den...

Av Corina - Torsdag 15 feb 10:13

  Ännu en torsdag. Jobbar 16 till 22 idag.  Bara sex timmar kan man tycka men jag är in i märgen trött innan jag börjar jobba. Dels sover jag sedan tidigare synnerligen dåligt och nu har jag maken dessutom som kan behöva hjälp även på natten m...

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22
23
24 25
26
27
28 29 30
31
<<< Maj 2008 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Ovido - Quiz & Flashcards