Corinas Blogg

Direktlänk till inlägg 20 april 2010

Tisdag

Av Corina - 20 april 2010 08:56

Ny dag igen. Idag tillbringar jag min dag ensam hemma, åtminstone större delen av dagen. Så för min del betyder det en chans att göra ingenting i lugn och ro :)


Var på offentligt möte igår kväll. Mötet handlade om att vi i Tavelsjö vill ha fler platser till det särskilda boendet Sjöbacka. Och som jag anat är utsikterna till att vi får detta mikroskopiska. Trotts att underlag finns blir det nog inget inom överskådlig tid. Däremot ska boendet rustas upp eftersom brandinspektionen dömt ut boendets brandsäkerhet. Detta kommer att ske detta år och under tiden reparationen pågår måste de boende flyttas till andra boenden. Även personalen naturligtvis. Kostnaden för reparationerna blir ca 750.000 kronor enligt uppgift. Flytten av de boende blir troligen en gigatisk sak och jag är i skrivande stund glad att jag inte arbetar på Sjöbacka.

Trotts negativt besked var det ett trevligt möte i alla fall med saklig information som var lätt att förstå. Och att det är enbart pengar som styr är ju ingen nyhet för någon, eller hur ?


Vad som gör mig aningen fundersam är varför Umeå Kommun ska jämföras med liknande kommuner i landet och efter det anpassa sin åldringsvård efter andra liknande kommuner.  Vi jämförs bland annat med Västerås och dom hade en lägre nivå på åldringsvården än Umeå och bland annat på grund av detta skulle Umeå Kommun vara tvugna att minska ner.........vilket dom också gjort vilket vi på golvet fått erfara. Ett mycket udda sätt i mina ögon i alla fall.


Men jag glömde ställa en fråga och det grämer mig lite. Vad ser man på när man anställer chefer inom äldreomsorgen speciellt särskilt boende, demensboende ? Har man inga som helst krav på att den sökande ska ha någon form av kunskap om demenser och hur personer med demens fungerar ? Jag är benägen att tro att den kompetensen inte ens existerar. Och det betyder egentligen katastrof för både boende och personal att få en chef som inte har en aning om vad man arbetar med. Och om chefen dessutom inte lyssnar utan enbart kör sitt race blir det ju som det blir med vården, eller hur ?


Stundvis känner man sig totalt värdelös som personal trotts snart 30 års erfarenhet. Överkörd och kasserad var ordet !


Tack å hej för idag. Kram ! 


Bilder från det offentliga mötet i Tavelsjö Skolas matsal.


 
 
Linda

Linda

20 april 2010 12:30

Ja jag tror också att de blir spännande :)
Ja de ska verkligen bli spännande o höra om det hänt nått nytt under din ledighet! Och undrar hur det går för dem att få fram sem.vikarier? Kan inte va många som vill jobba natt iaf utan hjälp!

http://lindacaroline.bloggagratis.se

 
lillis

lillis

20 april 2010 16:48

Hemskt att pengar ska styra så mycket men så är det ju.Tycker att det är fruktansvärt av en chef att inte stå på personalens sida och se till att få mera personal, men så är det även på det stället som jag arbetade på
Ha det gott
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Ruth

Ruth

21 april 2010 10:45

Sjukvården och all övrig vård har dom senaste åren inte varit någon prioritetsfråga. Räkna inte med någon förbättring i detta området. Det är så tragiskt så man mår illa, tycker synd om er som jobbar och kämpar häcken av er med så små medel.
Kram vännen !

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
"Bettan"

"Bettan"

21 april 2010 11:40

Ja du vännen... Jag har ju haft en mamma som blev demnent/alzheimers drabbad. Tyvärr lämnade hon oss för snart 2 år sedan.

Men jag har sett med egna ögon hur vanvårdade våra äldre är på sin vårdplats. Fruktansvärt att uppleva...& framförallt att chefen har så stor brist på kunnskap om denna helvetes sjukan. Vilket i sin tur leder till brist på bra vårdpersonal. (inte alla)..

Önskar att jag en dag ska orka med att lyfta upp allt detta som drabbade min familj. (min mor). Så att det kanske kan bli annat av det hela.. För idag är det verkligen KRIS.... :(

Önskar dig hur som haver en underbar dag/kväll.
Kram Bettan

http://dream-on.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Corina - Lördag 9 mars 06:31

  Fy för den lede vilken vecka det har varit ! Måndag släpa iväg maken till ögon för kontroll. Gick bra, inga diabetesförändringar. Sedan jobbade jag tisdag förmiddag. Tisdag kväll får maken feber och frossa. Med det startade sålunda veckans...

Av Corina - Lördag 24 feb 08:21

    Några dagar sedan jag skrev nu. Har inte riktigt haft orken. Måndag var jag ledig och tisdag jobbade jag kväll till 20.30.  Men innan jag startade min kväll hade jag ett besök på kvinnokliniken. Där konstaterades att det behövs en orden...

Av Corina - Måndag 19 feb 07:21


  Måndag och ledig efter ännu en arbetshelg. Förflutit ganska lugnt, både på jobbet och hemma faktiskt. Olyckligtvis har vi inte kunnat få ner makens säng från vinden som jag röknat med. Han jag tänkt fråga om hjälp ligger sjuk. Maken får fo...

Av Corina - Fredag 16 feb 07:34


  Fredag och morgon ännu en dag. Blir korta nätter när man jobbar till klockan 22 då man inte kan sova länge på morgonen. Trött var jag redan igår efter en sämre natt och inte är jag då piggare denna dagen :) Och jobbar till klockan halv nio den...

Av Corina - Torsdag 15 feb 10:13

  Ännu en torsdag. Jobbar 16 till 22 idag.  Bara sex timmar kan man tycka men jag är in i märgen trött innan jag börjar jobba. Dels sover jag sedan tidigare synnerligen dåligt och nu har jag maken dessutom som kan behöva hjälp även på natten m...

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Ovido - Quiz & Flashcards