Corinas Blogg

Alla inlägg under augusti 2018

Av Corina - 9 augusti 2018 12:05

 

Dagarna rullar på. Det är väl så det ska vara, eller hur ?

Ute lyser solen även denna dag men den där mördande hettan är det inte även om det är varmt ändå.


Hämtat ut makens dotters bil från verkstaden denna morgonen. Maken ska leverera den till Sorsele idag och åker buss hem imorgon. Vi får klara oss själva bäst vi vill under tiden och det ska väl inte vara några större problem.


 

Annars är det väl rätt stillsamt här hos oss. Jag har fått sova natten till idag i alla fall. Vaknar ju alltid några gånger under natten men tack och lov har jag lyckats somna om. Vaknade tidigt som vanligt men det är ju ett mindre problem då man känner sig hyfsat utvilad ändå.


Mycket politik just nu. Börjar lessna redan nu faktiskt. Fy så less man kommer att vara innan valdagen.

Man får som vanligt sila mygg och svälja kameler tycker jag.

Om jag ska vara ärlig finns det egentligen inget parti att rösta på, men det får man väl inte heller säga.

Men rösta kommer jag att göra, detta är ju självklart. Röstar man inte ska man inte klaga heller brukar jag säga.


 

Nu ska jag invänta att dottern ska ner för lite träning. Vad som sker efter det vet jag inte men mest troligt åker vi hem igen :)


Ha nu en fortsatt fin torsdag.

Kram !



Av Corina - 8 augusti 2018 07:58

 

Klockan kvart över fem i morse gav jag upp kampen med John Blund.

Varit vaken större delen av natten, av någon anledning.

Druckit två muggar kaffe och fått på mig kläder så dagen har väl startat antar jag.

Tack och lov har jag inget planerat denna dagen så jag tofflar väl på i mitt vakum ett tag.

Kört igång en maskin tvätt i alla fall, tvättkorgen var full nämligen.


Annars så lyser solen även denna dagen hos mig. Fläktar lite som vanligt. + 17 grader i skuggan på framsidan just nu. Lär väl bli varmare allt eftersom idag.


Får önska alla en fin fortsatt Onsdag.

Kram !


Av Corina - 7 augusti 2018 09:22

 

Då höjdes bränslepriserna igen då till nya rekordnivåer.

Det är skrämmande minst sagt. Inom snar framtid kommer vi pendlare inte att ha råd att ta oss till och från.

Och jodå, vi har valt att bo utanför stan MEN för den skull ska vi väl ändå inte straffas för vårt val.

Och många av oss som pendlar KAN inte åka kollektivt eftersom det helt enkelt inte fungerar med arbetstider bland annat.

Många ger oss då rådet, skaffa elbil / elhybrid. Ok bra ide, men hur många av oss har råd med det....jag har kikat runt lite och visst finns det men närmare 200000 kr.......hur många kan hosta upp den summan bara sådär ?

Och det är ändå "billigt" med "bara" 200000 kr. Visst billån men 20% ska ut kontant hur som helst, så är det !


Sedan kommer min nästa fundering igen en sån här gång. Vi uppmanas att spara på el i våra hushåll, på alla möjliga sätt och vis. Hur rimmar det med att skaffa elbil......egentligen ? Detta borde väl ändå öka elförbrukningen istället för att sänka den, eller........

Med låga vatten nivåer borde det bli mindre el.....och vindkraftverk får inte byggas för det stör naturen...... kärnkraft är inte att tala om alls för det är ju stora problem där.....solkraft....jupp en sånhär sommar fungerar det troligtvis ypperligt men en sommar som förra sommaren då ?? Och det är ju inte gratis att sätta upp solpaneler på huset.......

Så till min nästa fundering.....batterierna i elbilarna. Det pratas väldigt lite om den återvinning som måste till. Vem tar hand om det ?? För återvinnas måste ju dessa batterier, eller hur ?


Och jag får en känsla av att våra politiker i sin enfald tror att vårt land kan rädda jorden helt själva......det låter som om vi ska fixa hela altet på egen hand.


Det är väl självklart att vi måste hjälpas åt, så är det ju men som det sker just nu blir det i min värld bara skrik och panik, ingen planering. Allt ska ske omedelbart, exakt som Umeå Kommun införde nytt lönesystem just innan semestern förra året.

Politiken sparkar undan fötterna på den lilla människan hela tiden ! Vi är nog väldigt många som oroas eftersom våra transporter stiger i pris något gigantiskt, tack vare dessa panikbeslut. Ja vi måste jobba med detta men vårt land kan inte fixa det på egen hand och helt fossilfritt lär inte gå att genomföra i den snabba takt som naturmupparna tycks tro......det klarar inte den lilla människan rent ekonomiskt. Och vi kan inte bosätta oss i storstäderna allihopa för att kunna nyttja kollektiv trafik......vi måste kunna bo kvar även på landsbygden utan att måsta söka bidrag hela tiden !


Sedan måste våra politiker sluta kasta skit på varandra och börja arbeta seriöst istället. Vad blir det för resultat av att enbart plocka fram gamla skelett ur garderoberna ??

För att få saker och ting att fungera måste man samarbeta, något som genom åren fallit bort kan jag tycka.


Nu avslutar jag detta......tack för att du orkade läsa allt detta dravel.

Önskar alla en härlig tisdag, solen lyser även denna dagen !

Kram !


 



Av Corina - 6 augusti 2018 07:55

Hejsan på er, igen !

Måndag blev det ännu en gång och min sista semestervecka har dragit igång.

Och semester har det verkligen varit, i värmen har man inte orkat något alls egentligen.

Har mest suttit i skuggan och sörplat vatten denna semester.


 

Men idag är det lite mera normalt i alla fall hos mig.

Har varit +9 grader under natten och just nu är det +14,5 grader och mulet. Regnat under natten men det har slutat nu. Blåser och man behöver långbyxor och jacka för att vara ute.

Och jag erkänner, det är helt underbart !


 

Sonen iväg till jobbet...näst sista arbetsveckan på detta jobbet. Sedan får vi väl se vad det blir. Troligen en anmälan till arbetsförmedlingen igen som arbetssökande skulle jag tro.

Dottern är ledig nu fram till skolstarten. Vad hon ska göra idag vet jag inte, hon sover fortfarande i skrivande stund.

Själv har jag inget planerat egentligen men skulle behöva proviantera lite denna dagen faktiskt. Får se om det kan bli så under dagen.


         

Pysslar på med mitt paint shop pro, är roligt får jag väl säga. Tiden flyger iväg, några timmar försvinner skrämmande snabbt. Man får se upp !


     

Långt till Halloween men gillar göra såna bilder faktiskt.....är nog en lite förklädd häxa !


Nu får jag önska alla en fortsatt fin måndag.

Kram !


Av Corina - 1 augusti 2018 07:05

Vi skriver då 1 Augusti 2018.

Livet rullar på med andra ord. Resan till Lycksele gick bra även om värmen verkligen var hemsk.


 

Det är varmt och fuktigt. I går kväll hade vi +21 grader när jag la mig för att sova och det har varit lika varmt hela natten. Trotts öppna fönster runt om i huset har det inte märkts av alls.

Just nu +24 grader och det lär bli varmare under dagen plus att det är vindstilla också.


Liksom tidigare denna sommar har jag inget planerat denna dagen, tar dagen som den kommer. Borde nog tvätta igen, får byta kläder ofta nu när det är så varmt.

Sonen jobbar på, klagar inte men man märker att det är väldigt varmt att jobba.

 

Besökte ett av Umeås korttidsboenden i måndags.

Och den värmen som rådde där går inte av för hackor. Skrämmande med så dålig inomhusmiljö i ett rätt hyfsat nytt hus ! Luften stod totalt stilla överallt !

Stackars äldre människor !! Jag har väldigt svårt att härda ut i värmen och få i mig extra vätska i rätt mängd....för äldre är det ännu värre !

Undrar hur många av våra äldre som kommer att sluta sina liv på grund av denna värme och boenden helt utan möjligheter till att kyla ner lokalerna !


 

Märker också tydligt på katterna att det är varmt. Man ser till dom tidigt på morgonen, då är dom in och äter. Sedan är dom puts väck tills sent på kvällen när dom är in för att äta lite igen. Direkt försvinner dom ut igen efter att ha ätit.

 

Nu ska jag fortsätta att göra ingenting ett tag till. Inte ens sova går ju ! Känner mig väldigt trött men kan inte sova i värmen.


Ha det nu bäst alla !

Kram !


Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Ovido - Quiz & Flashcards