Corinas Blogg

Alla inlägg under november 2012

Av Corina - 13 november 2012 13:51

Även denna dagen verkar gå frammåt !


   


Sixten kan konsten att hitta liggplatser ! Här är det sonen som försöker kika på datorn medans Sixten vill gosa ;)


Har varit borta större delen av dagen. Först en sväng till Coop för att handla, dels lite mat hit hem och så lite ett av varje till mamma. Så in på Kapp Ahl, äntligen fick jag köpa strumpbyxor till mig själv ;)

Sedan mot sjukhuset då och besöka mamma. Ingen skillnad från igår. Mår inte alls bra och dom vet inte vad det kommer av.

Nåja hon är inte sämre i alla fall. Nästa besök får bli på torsdag efter jobbet.


 


Har köpt en blomma så nu kan jag fotografera igen. Men bilderna får ni se en annan dag (har ju inte fotat än).


 


Idag blir det insidan av en tulpan ni får kika på. Satt ju och plockade isär de jag köpte sist eftersom dom inte slog ut utan torkade ihop.


         


 Annars idag blir det inget speciellt. Efter ett sjukbesök har man liksom tömt ut hela orken känns det som.

Och ikväll får Alma stå över träningen eftersom hon haft väldigt ont i halsen två dagar nu.

Jag hoppas det inte ska bli värre än halsontet i alla fall.


 


Och nu ska jag ta och greppa kameran för att ge er lite mera att fästa blickarna på. Kan ju vara trevligt med lite annat än mitt skrivna svammel som jag brukar säga.

Ha nu en fortsatt bra tisdag så ses vi en annan gång.

Kram !

Av Corina - 12 november 2012 17:30

Måndag och arbetsdag. Kort variant 7-12 men jag stämplade ut redan halv tolv.

Detta för att besöka min mamma som ligger på lasarettet med ett hjärta som krånglar aningen.

Men trotts allt är hon vid gott mod även om hon inte alls mår särskilt bra. Riktigt vad det är vet dom inte ännu.

Men jag hoppas dom ska kunna lösa problemet i alla fall.


 


En tavla som jag fick till under kvällen igår för att försriva tiden lite. Ganska nöjd med den är jag.


 


Jag visar en till också. Faktiskt väldigt nöjd med den också ;)


Maken hade bakat bullar under dagen så det luktade väldigt gott när jag kom hem efter besöket hos mamma idag. Och dom smakade också väldigt bra !

Nu har vi ätit middag, makaroner och korv. Full fart framför Tv:spelet som vanligt.

Vi lär väl få vänta ett tag med att se på Tv själva skulle jag tro. Så man får väl roa sig vid datorn istället.


Jag har tvättat lite kläder till mamma sedan jag kom hem. Dom hinner nog torka innan besöket imorgon.

Och så mycket mera spännande har jag inte att skriva om denna dagen.

Ska nog roa mig med lite spel på datorn nu och sedan blir det nog att kika på Tv - när den blir ledig vill säga.

Ha nu en fortsatt bra kväll.

Vi ses !

Av Corina - 11 november 2012 16:47

Måste bara blogga en sväng till idag.


   


Suttit och lekt i Photoshop elements idag. Är så roligt faktiskt sedan jag laddade in lite plugins i programmet.

Man kan få till de mest fantastiska tavlor av sina foton med hjälp av bland annat pluginsen.

Lite distraherar det väl tankarna också att böka lite med datorn.

Mamma ligger på Kardiologen för tillfället. Fick åka ambulans in akut idag. Hjärtat som spökar.

Har pratat med henne lite kort enbart och ska åka upp till henne imorgon när jag slutar kl 12. Meningen var ju att göra ett besök hemma hos henne på tisdag, nu blir det sjukbesök istället. Så det kan bli. 

Hoppas det ska ordna sig även denna gången !

Orolig är man ju såklart.

Av Corina - 11 november 2012 07:03

Slår upp mina ögon och inser att det är en ny dag !

Behöver egentligen inte stiga upp eftersom denna dagen är ledig.

Men nu hann jag ju pussa maken innan han gav sig iväg ut i älgskogen :)


 


Ute är det som vanligt gråväder konstaterar jag trotts att det fortfarande är becksvart ute.

Plusgrader och regn.

Men varför låta sig nedslås av detta ? Inte då, man får hitta på något trevligt inne då.

Till exempel bara att få existera......inte göra något speciellt alls !


 


Jag startar upp dagen med kaffe. Idag blir det kaffe från min kapselmaskin eftersom jag är ensam på morgonen vid köksbordet.

Låter tankarna vandra lite sådär hur som helst. Sånt känns väldigt bra. Fast texten kan bli lite hur som helst. Sådär lite ostrukturerad :)

Jag har alltid varit morgontidig, även som barn. Och det var lite trist att sitta vaken ensam när mamma och min fem år yngre bror fortfarande sov.

Då gick jag helt enkelt över gården hem till morfar och mormor. Tänk vilken förmån att ha fått växa upp tillsammans med morfar och mormor !

Morfar var också vaken tidigt eftersom han skulle till jobbet kommer jag ihåg. Han jobbade på Laxens fiskeredskapsfabrik här i Umeå. Kl 5 steg han upp och den tiden brukade jag vakna även då när jag var liten. Sålunda traskade jag över gården in till morfar och fick mig morgonkaffe. Druckit kaffe har jag gjort sedan barnsben. Var nog morfar som lärde mig, kaffe mjölk och en sockerbit ;) Idag har jag tagit bort sockerbiten.

Där satt man tillsammans med morfar vid köksbordet, han läste tidningen och drack kaffe och jag satt bredvid  kökssoffan med mitt kaffe. Han kommenterade det i tidningen och man lyssnade, förstod väl inte allt men det var en speciell stund i alla fall !

Innan morfar åkte till jobbet bar han alltid upp en kopp kaffe till mormor, varje morgon !

Då medan mormor drack sitt morgonkaffe i sängen kröp man ner på morfars plats en stund och fick en mysstund med mormor också innan hon steg upp.


 


Dessa minnen gör mig varm i hjärtat idag. Underbara minnen som jag vårdar ömt. Men så är det väl, de goda minnena finns kvar. De lite mindre goda lämnar man väl lite därhän. För såklart var väl hela barndomen inte enbart rosenröd !

Och idag är det farsdag också. Så jag tänker lite extra på min morfar faktiskt som inte är med oss längre sedan många år.

Idag är jag ju gift själv och har egna barn och min make och barnens far firar farsdag med att jaga älg. Är väl helt rätt kan jag tycka, att välja något man vill göra på sina egna dag !


 


Ha nu en fortsatt underbar söndag.

Vi ses !


Av Corina - 10 november 2012 18:28

Så var lördagen till ända. Jobbat mellan 06.45 och 16,00. En fridfull arbetsdag utan kök på avdelningen.

Lite lätt rörigt är det ju såklart att inte ha ett kök. Och det blir en hel del sopor med engångamaterial kan jag ju säga.


 


Nu är jag hemma ialla fall och middag har jag fått. Lasagne blev det idag och grönsallad och en kall ön som dryck till detta. Inte helt fel ;)

Nu blir det inte så mycket mera denna kvällen. Man är rätt mör efter en arbetsdag faktiskt och jag har ju varit uppe sedan före fem på morgonen dessutom. Det blir troligast en tidig kväll för min del.

Inga nya foton idag. Men det finns nytt i kameran. Hoppas hinna kika igenom de fotona under morgondagen för att visa dom i bloggen imorgon.


   


Nu får ni ha en fortsatt trevlig lördag kväll.

Vi ses !

Av Corina - 9 november 2012 09:32

Fredag igen, helg igen !


 


Jobbar lite kortare helg än vanligt, enbart fredag och lördag !


Om jag sov bra förra natten så straffade det sig verkligen för denna natten har jag då inte sovit speciellt bra.

Först och främst var det banne mig omöjligt att somna. Och måste ju ha somnat ändå men har vaknat flera gånger under natten !

Vaknade 06.20 igen och känner mig aningen luddig just nu. En himla tur att man är ledig fram till kl 16 denna dagen.


 


Kulturväven i Umeå.....ja vad ska man säga ?

Ett kulturhus låter ju väldans bra, eller hur. Men vad räknar kommunen som kultur kan man undra.

Ett kvinnohistoriskt museum, jodå det är väl kanske inte helt fel tänkt.

Men dans, vad räknas det till då ?

Och varför säger man en sak och gör en helt annan ?

Balettakademien skulle få nya lokaler i kulturhuset och det jublades eftersom deras nuvarande lokaler är i uruselt skick ! Och då med betoning på urusel faktiskt.

Nu fick man inga lokaler i det fina nya kulturhuset !

Helt plötsligt sparkades fötterna undan på en gigatiskt stor verksamhet i Umeå !

Nu kommer då kommunen med att jodå, dom ska få vara kvar i sina lokaler och det ska renoveras.

So far so good om jag säger så. Nu kan man således planera verksamheten igen.

MEN säger jag, vad menar kommunen med att renovera ?

Blir det att "putsa det som syns" på ytan tro ?

Jag tror på renoveringen när jag ser resultatet med egna ögon kan jag säga.

För kan kommunen kovända en gång torde dom kunna göra det fler gånger ! Och jag har fått lära mig att inte lite på vad kommunen lovar, så är det !

Allt för kulturhuvudstadsåret är kommunens slogan numera. Allt ska vara såååå fiiint så inför 2014.


   


Nåja, den som lever får se men visst har man rätt att ifrågasätta tycker jag i alla fall.


Sedan skulle det vara på sin plats att kommunens ledande politiker borde få praktisera inom socialtjänsten.

Inte bara komma på något kort besök utan rent jobba enligt vårt schema och med vår bemanning under mer än en dag !   

Jag undrar om någon skulle orka med detta egentligen ?

Jag ställer hejhjärtat upp som handledare till den politiker som vågar anta denna utmaning i ska vi säga åtminstone minst 14 dagar !


Ha nu en fortsatt härlig fredag mina vänner.

Vi ses !  

Av Corina - 8 november 2012 17:54

                                                                                                                                                             

Av Corina - 8 november 2012 15:30

En sån där dag då jag mått sådär väldans bra !

Kanske för att jag fått sova ovanligt bra. Bara vaknat en gång denna natten.


 


Tulpaner är väl i mina ögon en vårblomma. Men hittade buketter häromdagen när jag var och handlade.

Kunde ju inte låta bli att köpa en bukett. Och så fram med kameran såklart !

Mina favorit motiv, blommor om nu någon missat den biten.


 


Köpte nya vinterskor idag plus att min beställda Nåndagalmanacka anlände via posten idag.

Så nu har jag almanacka för nästa år också för att strukturera mitt liv ;)


 

Var och handlade på Coop idag. Som vanligt tillsammans med maken. Vi följs oftast och handlar och det är så trevligt. Efter vi hade handlat klart gick maken med varorna till bilen och under tiden köpte jag oss lite fika. En sån där trevlig stund med kaffe och gobit på tu man hand med gubben. Småpratar lite och tittar på folk som passerar. En gostund med andra ord !

Sedan en sväng in på stadium. I första hand för att köpa ett underställ till dottern, ett sånt där multifunktionsställ......som andas (om det är något som flåsar så är det bara understället).

Hade tur, hittade ett komplett, byxa och tröja för 199 kr.

Hoppas nu att det passar också och framförallt.......duger.  

Det var även på stadium jag hittade mina nya vinerskor för 700 kr ! Modell typ curlingkänga i svart.

Mina förra kostade 1200 kr och var röda. Men dessa har jag efter ca tre vintrar lyckats nöta ut.


 


Så ett SMS från mamma, ring mig när du har tid !

Kände inte riktigt att ringa medans vi satt i bilen så hon fick vänta tills vi kommit hem och packat upp det vi handlat.

Och som vanligt handlar det om vissa tjänster som ska utföras.

Klippning -  jodå jag har lovat men sist jag skulle dit mådde hon ju inte bra.

Byta tub till sodamaskinen......får med andra ord ta och köpa en extra tub för annars får jag ju först köra upp till henne och hämta tuben och ner till Vindeln för att byta och tillbaka till henne igen. Låter inte som någon smart lösning så jag får köpa en tub till med andra ord.

Och så -  när kan du komma ?

Kikar i almanackan.......tisdag nästa vecka.

Jag hör hennes förtäckta besvikelse - måsta vänta ända tills dess ;)

Så jag planerar sålunda en tripp till mamma på tisdag nästa vecka. Om hon nu inte ringer och säger att hon inte mår bra och måste flytta fram besöket, vilket brukar vara mera regel än undantag numera.

Ibland är det jobbigt med föräldrar....missförstå mig inte....jag älskar min mamma men jag är ju ensam med ansvaret då min bror bor nere i Göteborg. Och ibland tenderar kraven från vederbörande att bli i överkant.

På sista tiden har jag kännt mig lite tagen för givet liksom. Och eftersom min mor dras med taskig ekonomi tenderar saker och ting att bli kostsamma dessutom. Jag får handla ganska mycket till henne för mina pengar eftersom hennes knappt räcker till medicin, hyra och hemtjänst !

Nåja, det ska väl gå det här också ;) Får ju lov att göra det för vem gör detta annars ? Ingen !

Men det kanske är dags för mig att återbetala det mamma tidigare gjort för mig ;) Så är det nog ! Och jag vet ju att hon uppskattar det jag gör även om hon kanske inte talar om det alla gånger :)


 


Men nu är det dags att laga middag här.

Lax med citronsås, potatis och sallad står på menyn denna dag.


Hoppas ni haft en bra dag !

Vi ses !


Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22 23 24 25
26
27
28
29 30
<<< November 2012 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Ovido - Quiz & Flashcards