Corinas Blogg

Direktlänk till inlägg 27 november 2012

Skolverket är ute på cykeltur !

Av Corina - 27 november 2012 06:38

Skolavslutning i kyrkan ska inte få genomföras i Sverige om man blandar in religion i det.

Hur tänker man då ? Varför firas advent och jul ? Det är ju julen barnen väntar på när dom går på vinterlovet och det vore väl bra att också lära sig varför vi firar advent och jul ?

Sverige är ett fegt land i mina ögon faktiskt som verkar skämmas över sina egna traditioner och sin egen religion !

Är det bättre då att våra barn får lära sig att julen firas för att vi ska få dyra paket !



Däremot avslutas artikeln med denna mening :   Men det är okej med skolavslutning i kyrkan om tonvikten ligger på traditioner, högtidlighet och den gemensamma samvaron.


Då kommer min fundering : Traditioner och högtidlighet ? Det är ju just detta dom förbjuder eller ?


 

 
 
Spanaren

Spanaren

27 november 2012 15:49

Hörde du vad ärkebiskopen svarade på att det är bara 2 samler som dom får sjunga vid examen? Biskopens svar var ... ni har valt dom mest religösa psalmerna utan att veta det?!?!
Fastän det inte låter religiöst så kan det finnas ord eller en historia bakom och de vet de mest lärda. En näsbränna till skolverket/ kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

 
Spanaren

Spanaren

27 november 2012 15:50

Ps 2 st psalmer ska det stå och ingenting annat

http://spanaren55.bloggplatsen.se

 
Jan Sandström

Jan Sandström

29 november 2012 11:28

Visst är det konstigt med vissa beslut som de styrande tar.
Men om man nu går vidare på dessa avslutningar, hur långt kan man gå.
Hur blir det med Luciatågen i förskolan?
Påsklovet, är det i farozonen?
Det kanske är lika bra att vi i Sverige tar bort allt vad helgdagar är för söndagen är ju en gammal vilodag.

OM sedan några är av annan tro är det väl inte förbjudet att bevista en kyrka.
Jag kan gott och väl vara i en moské eller annan kyrkobyggnad, jag behöver väl ändå inte ta till mig och omvändas bara för det.

Nej skolavslutningar ska absolut vara möjliga att ha i kyrkolokaler.

(Kul att hitta en blogg från Tavelsjö, jag har anknytning där)

http://sandstrom.vasterslatt.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Corina - Lördag 9 mars 06:31

  Fy för den lede vilken vecka det har varit ! Måndag släpa iväg maken till ögon för kontroll. Gick bra, inga diabetesförändringar. Sedan jobbade jag tisdag förmiddag. Tisdag kväll får maken feber och frossa. Med det startade sålunda veckans...

Av Corina - Lördag 24 feb 08:21

    Några dagar sedan jag skrev nu. Har inte riktigt haft orken. Måndag var jag ledig och tisdag jobbade jag kväll till 20.30.  Men innan jag startade min kväll hade jag ett besök på kvinnokliniken. Där konstaterades att det behövs en orden...

Av Corina - Måndag 19 feb 07:21


  Måndag och ledig efter ännu en arbetshelg. Förflutit ganska lugnt, både på jobbet och hemma faktiskt. Olyckligtvis har vi inte kunnat få ner makens säng från vinden som jag röknat med. Han jag tänkt fråga om hjälp ligger sjuk. Maken får fo...

Av Corina - Fredag 16 feb 07:34


  Fredag och morgon ännu en dag. Blir korta nätter när man jobbar till klockan 22 då man inte kan sova länge på morgonen. Trött var jag redan igår efter en sämre natt och inte är jag då piggare denna dagen :) Och jobbar till klockan halv nio den...

Av Corina - Torsdag 15 feb 10:13

  Ännu en torsdag. Jobbar 16 till 22 idag.  Bara sex timmar kan man tycka men jag är in i märgen trött innan jag börjar jobba. Dels sover jag sedan tidigare synnerligen dåligt och nu har jag maken dessutom som kan behöva hjälp även på natten m...

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22 23 24 25
26
27
28
29 30
<<< November 2012 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Ovido - Quiz & Flashcards