Corinas Blogg

Alla inlägg under oktober 2011

Av Corina - 21 oktober 2011 17:14

Har köpt ny router och flyttat om bland datorerna denna dagen. Den gamla som varit död länge har fått flytta till återvinningen.Min stationära ha övertagit platsen i sovrummet och jag har fått tillbaka mitt skrivbord.

Har suttit hela dagen och försökt att få skiten att fungera men har inte lyckats och ljudet har försvunnit från den stationära. Kort sagt så är jag ganska så irriterad för tillfället. Borde nog inte blogga faktiskt :)

Och jag har inte tid i helgen att böka med detta då jag ska jobba.....blir bara så irriterad.

Så nu skiter jag i allt vad dator heter och sätter mig med en god bok istället. Får se om det blir bloggvila resten av helgen.


Ha de, vi ses 

Av Corina - 19 oktober 2011 08:51

idag vet jag egentligen inte vad jag ska blogga om. Känns bara sådär tomt idag. Gårdagens arbetsdag blev en låååång resa måste jag säga. Någon hade hällt bromsolja i klockan tror jag ! Blir väl lätt så när cheferna inte ersätter de som har facklig tid.......då blir hela avdelningen lidande. Men jag hoppas det ska straffa sig, så småningom utan att man först sliter ut sig totalt.


Hittills idag har jag och maken satt upp lite tavellister i vardagsrummet. Så nu äntligen är det helt färdigt. Nu måste jag bara skaffa lite nytt att sätta upp också. Får välja ut lite foton och låta förstora. Tills vidare låter jag en del äldre inramade fotografier pryda väggarna :)

 

Tvätten är ihopvikt och ny maskin snurrar igen :) Tvätten är som vanligt återkommande på mina lediga dagar. Fortfarande röker jag inte :) Hittills går det ganska bra.......visst kommer suget ibland. Men har man inga pinnar hemma får man helt enkelt härda ut :) Har ju tuggummi att ta till trotts allt.


Vädret idag lockar inte till utomhusaktiviteter. Det blåser å det gruvligaste, regnar nog lite också. Så det får nog bli en innedag för min del.

 

Hostan har gett med sig, äntligen ! Så nu får jag sova som vanligt igen. Som vanligt vaknar jag i svinottan, men det beror på min kropp, mina höfter som gör att jag helt enkelt måste upp och röra på mig.

Det blir många timmar vid köksfönstret tillsammans med kaffemuggen :) Men jag klagar inte även om jag är trött ibland. Är rätt skönt att sitta i sin ensamhet tidigt på morgonen utan att behöva prata med någon.

Min självvalda ensamhet är rätt behaglig eftersom det är rätt mycket liv och rörelse runt mig annan tid. Jag uppskattar ensamheten väl medveten om att det finns många som inte alls valt sin ensamhet själv. Ensamhet betyder så mycket olika beroende på vem man frågar. Har man inte valt sin ensamhet kan jag mycket väl förstå att det klingar illa ........

 

Blir nog att inta ett soffhörn när tvätten är färdig, tillsammans med en god bok idag. En perfekt läsdag om man kikar ut genom fönstre :) Ska bara fixa nytt kaffe.


Vi ses   

Av Corina - 17 oktober 2011 07:52

Alma startade med sina julfunderingar denna morgon. Hur vi ska fira den, vart vi ska fira den och med vilka vi ska fira vår jul. Och så påbörjades den sedvanliga önskelistan också som dels tenderar att bli längre för varje år plus att de önskade sakerna blir dyrare också :)

En sak torde vara ganska säker, vi kommer att fira julen här hemma men tillsammans med vilka vet jag inte alls. Jag skulle helst av allt slippa julen men det är en helt annan historia. Nu är det som det är och högtiden ska firas :)


Julschemat är i planeringsstadiet på jobbet. Förra året arbetade jag delar av julen och delar av nyåret också. Blir så ibland......eller snarare......varje år nästan. Det året jag arbetade natt var jag faktiskt ledig hela nyårshelgen :)

I år blir det hela julhelgen.......har ju viss vana med att arbeta julen om man säger så :) Men nyåret kommer jag att vara ledig......har jag bestämt :)

Hos oss finns ingen turordning när det handlar om dessa storhelger och det kan jag sakna ibland. Så länge en del anser att om man arbetat en av helgdagarna så har man jobbat storhelgen  blir det aldrig någon rättvisa. Och jag orkar inte föra diskutionen längre heller eftersom det inte ger något !

Vad jag däremot är in till leda trött på är argumentet att man har småbarn och måste få vara ledig för deras skull.......jag har också barn men inser ju att man har valt det arbete man har och där ingår storhelger oavsett ! Någon vet jag vid något tillfälle angav att min mormor är gammal, hon kanske inte lever nästa år....jaha och min mamma är svårt sjuk.....nästa år kanske hon inte finns bland oss längre.......det håller inte i mina ögon.

Jag kan räkna upp fler dåliga ursäkter till att inte jobba storhelger :)

Nåja......någon måste ju trotts allt jobba så är det eller hur ? Och i år blir det jag som jobbar, bland annat.


Så till Almas önskelista. Överst på listan detta året står Hamster ! Den önskan kan jag säga att den kommer inte att uppfyllas. Med råttjägaren Sixten i huset skulle detta helt enkelt inte fungera ! Om jag får vrida till det så blir det en ganska kostsam kattmat.......sorry för det låga skämtet :)


Vi ses 

Av Corina - 16 oktober 2011 07:11

Så var det söndag igen. Åter sitter jag här vid köksfönstret och tittar ut över en gryende morgon. Borde egentligen klä på mig och bege mig ut och fota i det vackra ljuset.....men nej inte idag.


En bra sovnatt för mig äntligen. Hostan är inte lika besvärlig. Har nog ridit ut det värsta verkar det som.

Ute har det varit minusgrader även inatt. Hösten är oåterkalleligen på plats för att stanna och så småningom övergå till vinter.

Många är det som fryser ...... och det gör jag också ...... om jag inte tar på mig kläder. Men med rätt kläder är det inte så farligt ..... lager på lager .... och inte tjocka lager för då blir man lite orörlig. Ylle är det bästa, det andas.

Jag brukar ha mest problem med händerna ...... inte så lätt att hantera kameran med vantar. Men det finns användbart även för händerna, jaktvantar där höger pekfinger kikar fram :) Hur praktiskt som helst när man är ute med kameran när det är lite kyligt.

Sedan kan man ju göra som Alma och Sixten .... mysa i soffan när det blir kallt :)

Vad ska jag göra idag då tro ? Maken jagar även idag så det är jag och barnen hemma. Sonen torde väl roa sig själv i vanlig ordning. Dottern har redan börjat sitt gnäll på morgonen. Det finns inte rätt bröd hemma för mackorna ! Jag är ganska van vid detta gnäll ..... fast man blir aningen less ibland. Jag får liksom bita mig i tungan och tyst rida ut stormen. Det brukar lösa sig bara man låter henne gnälla lite och vara i fred :) I annat fall blir det väl ett besök på Matboa i Tavelsjö när dom öppnar kl 12 idag.


   Avkopplad Sixten avslutar jag dagens inlägg med. En katt vet hur man tillbringar sin dag !

Vi ses       

Av Corina - 15 oktober 2011 07:15

Vaknade tidigt, som vanligt. Kvart i sex vaknade jag. Maken och hans vuxna dotter var då i full färd med att komma sig iväg på älgjakten. Andra delen av jakten startade ju egentligen den 10 oktober. Men dom jagar enbart helgerna.


Själv njuter jag av den tidiga morgonen tillsammans med en kopp kaffe. Kikar ut genom köksfönstret ut över vackra Tavelsjön. Fotot ovan är taget från tomten :)

Det ljusnar nu allt mera.....när jag steg upp var det kolsvart. Jag älskar att sitta ensam vid köksfönstret en tidig morgon med min kaffekopp. Bara känna att jag finns till. Ge tankarna lite fritt spelrum, liksom. 

Veta att familjen sover i sina sängar och snart kommer upp. Barnen tassar upp, sängvarma och man får en morgonkram. Vilken lycka !

När jag tittar ut genom köksfönstret känner jag att jag saknar ingenting just nu. Jag har en underbar äkta hälft, två underbara barn och ett hem som jag trivs med. Kan man önska sig mer ?

Pengar - jodå dessa är väl rätt bra att ha.....men lycka kan man inte köpa. Jag har så vi klarar oss, vi har mat på bordet och kläder på kroppen. Det går runt. Jag kan ge mina barn det mesta dom vill ha, även om dom får vänta på en del saker. Jag kan skaffa det jag vill ha, även om jag måste spara innan.


Bor sagolikt härligt intill vackra Tavelsjön. Man kliver rakt ut i spenaten, så vill jag ha det. Ingen asfalt, grönt gräs, vatten och grusväg. Visst, vägen är dålig ibland......men kan man inte klara den biten ska man inte bo på landet !


Även jag drabbas av små olyckor, det är detta som formar den man är. Man ska prövas här i livet. Man kommer stärkt ut ur det svåra, oftast ! Hur skulle man vara om man aldrig stött på någon motgång tro ? Skulle man kunna vara ödmjuk då ? Jag tror inte det.....jag tror man måste prövas ibland för att kunna behålla en ödmjukhet inför livet.


Vi ses 

Av Corina - 14 oktober 2011 11:40

Vad ska man blogga om idag då ?

Just nu är jag så vansinnigt trött ! Kanske veckans inte kunna sovande hänger i och gör sig påmint idag.....natten till idag blev dock en rätt bra natt med bara ett uppvaknande med hosta.

Har varit och provianterat inför helgen idag på Coop. Ett besök på apoteket för inköp av tuggummi och hostdämpande. Sedan Stadium där jag köpte en ny skolväska till dottern.


Inga nya bilder utan gammalt även idag. Hade tänkt mig ut men känner att kroppen måste bara få chans att vila lite........känns som jag har grus i ögonen....


Nu har jag i alla fall ätit lite lunch och laddat tvättmaskinen. Middagen har jag planerat, det blir Tacos dagen till ära. Enkelt och barnen kan hjälpa till att fixa allt :)


Maken byter till vinterdäck på SAAB:en som jag oftast kör. Nu finns det ingen återvändo där längre ! Bättre att göra det nu å slippa halka runt på sommardäck när halkan väl kommer. Kan ju bli frosthalka på morgonen nu. 


Ikväll kommer makens vuxna dotter hit. Dags för älgjakt imorgon nämligen. Gästrummet är klart, renbäddad säng.....det fixade maken redan nu på morgonen :)


Här slutar jag för idag......tror det blir en stund i soffan innan jag somnar sittande.


Vi ses       

Av Corina - 13 oktober 2011 07:16

Ute är det verkligen höst nu. Blåser kalla vindar. Långkalsonger på för den som ska vara ute gäller.

Arbetsdag, 12 - 21 ikväll. På jobbet stänger man av varmvattnet denna dagen så det blir inga duschar för våra boende idag med andra ord. Inget att göra åt eftersom Umeå Energi ska utföra något arbete. Skulle tro att fjärrvärmen störs också så det kommer att bli lite kallt också. Vi får plocka fram yllefiltarna till de boende så dom inte behöver frysa !


Litet elddop blir det ikväll. Har rökande kollega men det har jag ju faktiskt varit med om och klarat tidigare ! Så det ska väl ändå fungera. Återkommer i ämnet :)


Har inga nya foton att bjuda på. Blir gammalt som dekoration idag :) Men det brukar ju fungera det med.


Mina funderingar idag går till bilisterna och deras inställning till fartfränser på vägarna. Jag tillbringar ju en del tid bakom ratten eftersom jag jobbar inne i Umeå, 2,5 mil från min bostad. Och buss fungerar inte med mina arbetstider.

Från oss ut till väg 363 är fartbegränsningen 70 km i timmen och vägen är både krokig och dålig. Men inte är det många som håller den hastigheten, man bli omkörd på de mest sagolika ställen ! Ibland har man hjärtat i halsgropen faktiskt.

Ute på väg 363 är det 90 km fram till Hissjö från oss, där blir det först 70 och kort därefter 50 genom Hissjö.

Och jag finner det respektlöst att inte respektera detta då man kör rakt genom byn där det färdas oskyddade människor och djur. Många gånger har jag blivit omkörd just när jag kör på 50 sträckan ! Av någon anledning begränsas hastigheterna genom just byar och samhällen ! 

Om man nu har så brottom för att hinna till jobbet, varför åker man inte hemifrån i tid så man kan hålla hastigheterna ? Det handlar om planering tycker jag !

 

Vaknade en gång inatt av hostan. Satt uppe en stund och kunde sedan somna om igen. Vaknade ganska exakt kl 6 nu på morgonen. Hostar inte alls lika mycket längre. Är som att hostan kommer periodvis och däremellan är det ganska lugnt. Så det går åt rätt håll ! Räknar med att hostan ska besvära mig ett tag till nu när pinnarna kastas för min del. Så var det förra svängen också. Man härdar ut när man vet att det är övergående !

 

Nu ska jag ha mig lite frukost. Önskar er alla en trevlig dag.


Vi ses

Av Corina - 12 oktober 2011 15:28

Så har jag då kommit fram till dag 1.........igen.


Har ju varit så......korkad att jag åkt dit på rökningen igen. Så med andra ord måste jag starta från noll igen med det mesta.


En skillnad denna gången är att jag valt att sluta i grupp denna gången. Via jobbet startar detta. Rökstoppet var planerat till den 7/11 men jag har valt att lägga av idag eftersom giftpinnarna är slut här hemma.......


Vikten ligger konstant på ca 94 kg idag, fortfarande - 10 kg i alla fall trotts avsaknad av ordentlig träning under lång tid.


Nu tar jag det, ska vi kalla det pedagogiskt eller något ditåt. Startar med rökstopp.......låter det gå en tid för att hinna reagera på rökstoppet ordentligt. Om ska vi säga en månad planerar jag då att återuppta träningen då. Får starta med att bygga upp flåset igen med andra ord.

Fram tills dess blir det små promenader i lugn takt i sällskap med kameran, gör ju lite nytta hoppas jag tills jag åter är på banan.


Jag kan bara skylla på min usla karaktär !

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Ovido - Quiz & Flashcards