Corinas Blogg

Direktlänk till inlägg 6 oktober 2011

fortsättning.....jägarexamen & jakten

Av Corina - 6 oktober 2011 07:58

Som jag berättade så hade jag inte en komplett jägarexamen första året jag följde Signar som elev. Högviltdelen var inte avlagd. Man måste göra en skrivning och skjuta gdk för att få bära vapen. Det skriftliga provet var avlagt men inte det praktiska. För mig tog det lite tid då jag kämpade mot en skotträdsla.....


Dessutom kostar det ju att träna också. Inget är ju gratis om man säger så. Nu hade jag under denna tiden förmånen att ha en särbo som var skytt och laddade ammunitionen själv och det var ju rätt bra. Att sedan mitt jaktintresse havarerade förhållandet är ju en helt annan historia !


Första jakten var ju extremt spännande trotts allt. Planen var ju att utbilda min Tax till spårhund.......vilket visade sig lättare sagt än gjort då han hade en lite annan åsikt i detta ämne (hunden alltså). Taxen ska ju vara en expert på rådjur i första hand.....och eftersök men inte min Dollar inte :)

Eftersök klarade han galant men att driva rådjur var och förblev totalt ointressant i hans ögon. Han intresserade sig enbart för älg.......vilket gjorde jakten lite annorlunda tillsammans med Dollar. Han drev älg utan problem och detta fungerade hur bra som helst !

Fast vid ett tillfälle höll det verkligen på att sluta illa,mycket illa. Dollar tog upp en älg på förmiddagen men skottillfälle gavs aldrig riktigt. Drevet gick ned mot ån där vi jagade. Dagen gick och vi hörde hunden och vid något tillfälle siktades älgen också men terrängen är inte den bästa där dom höll till. Dagen övergick till kväll och ny dag men ingen hund återkom,men vi hörde skall lite nu och då.......

men hunden var och förblev nere vid ån.

När det gått jag tror det var tre dagar var vi tvugna att vidta åtgärder, något var ju verkligen fel då inte hunden kom tillbaka men vi hörde skallen. Jag hämtade då mammas blandrastik som var Dollars bästa kompis för att hon kanske skulle kunna lokalisera hunden i skogen. Och nog hittade hon Dollar alltid.....sittade nere vid åkanten utan att kunna ta sig upp därifrån. Men vi var på fel sida ån och att gå runt tar sin lilla tid.......Signar påbörjade sin vandring till andra sidan medan jag och mamma stannade där vi var. Mamma upptäckte ett träd som fallit över ån......och vidtog en något våghalsig övergång via stammen till Dollar. Lite lätt blöt kom hon sig över i alla fall samtidigt som Signar närmade sig från andra hållet. Signar gör då nästa upptäckt.....älgen som Dollar jobbat med fanns kvar i närheten ! Den stod bara ett tjugotal meter från det ställe där Dollar fallit ner.....men den gav sig iväg när Signar närmade sig. Med gemensamma krafter lyftes Dollar upp från sin något trista fängelse till fast mark och fick bäras till bilen. Slutet gott allting gott och gissa om hunden var hungrig ! Vatten hade han ju tack och lov haft fri tillgång till.

Kan säga att Dollar aldrig sedan gjorde om samma misstag........efter den betan återvände han alltid till den plats där han släppts ! Men älg fortsatte han jaga ända till slutet av sitt liv.....han fick diskbrock några år efter detta äventyr. 


Återkommer med mera.........om minnet inte sviktar ! 

 
 
Spanaren

Spanaren

6 oktober 2011 09:16

Har aldrig hört talas om en tax som driver älg *ler*. Taxar är väl mest en grythund eller ...

Din mamma verkar vara en häftig kvinna också ... och inte alls rådlös heller ;.)

Tur att det gick bra med Dollar till slut. Hoppas att du kommer på mera som du vill berätta om ... tack för detta i alla fall *hjärta dig*

Hoppas att du får en något lugnare jobbardag idag? Förmodar att det ska muttras mera på morgnarna hos er ... inte alltid pappas fel *fniss*.

Tycker om dig som vän vännen och fin i nya färgen blev du också/ kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Corina

6 oktober 2011 09:25

Nä det är nog högst ovanligt med Tax som drivande på älg men drivande är den i alla fall....rådjur framförallt men också som grythund som du säger. Men Taxen är en fantstisk viltspårare och mkt duktig i eftersök !
Jo min mamma var en synnerligen handlingskraftig kvinna innan sjukdomen drabbade henne. Numera är hon mest stillasittande, orkar inte så mycket vilket nog är hemskt frustrerande då hon i hela sitt liv älskat naturen, jakt och bärplockning.Och inte gammal är hon heller, inte fyllda 70 ännu.Sjukdom kan verkligen vara tung ! Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Corina - Lördag 9 mars 06:31

  Fy för den lede vilken vecka det har varit ! Måndag släpa iväg maken till ögon för kontroll. Gick bra, inga diabetesförändringar. Sedan jobbade jag tisdag förmiddag. Tisdag kväll får maken feber och frossa. Med det startade sålunda veckans...

Av Corina - Lördag 24 feb 08:21

    Några dagar sedan jag skrev nu. Har inte riktigt haft orken. Måndag var jag ledig och tisdag jobbade jag kväll till 20.30.  Men innan jag startade min kväll hade jag ett besök på kvinnokliniken. Där konstaterades att det behövs en orden...

Av Corina - Måndag 19 feb 07:21


  Måndag och ledig efter ännu en arbetshelg. Förflutit ganska lugnt, både på jobbet och hemma faktiskt. Olyckligtvis har vi inte kunnat få ner makens säng från vinden som jag röknat med. Han jag tänkt fråga om hjälp ligger sjuk. Maken får fo...

Av Corina - Fredag 16 feb 07:34


  Fredag och morgon ännu en dag. Blir korta nätter när man jobbar till klockan 22 då man inte kan sova länge på morgonen. Trött var jag redan igår efter en sämre natt och inte är jag då piggare denna dagen :) Och jobbar till klockan halv nio den...

Av Corina - Torsdag 15 feb 10:13

  Ännu en torsdag. Jobbar 16 till 22 idag.  Bara sex timmar kan man tycka men jag är in i märgen trött innan jag börjar jobba. Dels sover jag sedan tidigare synnerligen dåligt och nu har jag maken dessutom som kan behöva hjälp även på natten m...

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Ovido - Quiz & Flashcards