Corinas Blogg

Direktlänk till inlägg 5 oktober 2011

Jägarexamen......

Av Corina - 5 oktober 2011 11:23

Ska berätta lite om hur mitt riktiga jaktintresse startade. Hundar har alltid funnit i min närhet, ända sedan jag föddes. Morfar hade oftast jakthund, den jag kommer ihåg är en gråhundstik vid namn Topsy.


Men mitt jaktintresse startade inte förränn långt senare i mitt liv, när jag flyttat till min första lägenhet. Jag hade fyllt 20 i alla fall. Som barn hade jag en korthårig tax. Ingen jakthund, om man nu inte räknar alla katter som han skratade ut från tomten vill säga :) 


Jag planerade att skaffa hund och funderingarna stannade vid just rasen Tax. Men en strävhårig Tax denna gången. Fick kontakt med en uppfödare i Stockholm som hade sina rötter i Lycksele. Han blev eld och lågor, visst han hade en liten taxhanne till salu. Han skulle till och med själv leverera valpen eftersom han skulle upp till Lycksele just när valpen var flyttvuxen. Så jag blev med andra ord hundägare till en viltfärgad strävhårig tax som hette Dollar. Min första riktigt egna hund med andra ord.

Det ena födde väl det andra och jag började fundera över hundens framtid. Vad skulle jag ha honom till för taxen är ju en drivande hund. Och inga egentliga jaktkunskaper hade jag då, morfar jagade men...........

Fick med mig mamma och min fem år yngre bror ....... vi skulle gå och ta jägarexamen. Måste ju ha det för att få jaga och inneha vapen. Fast då hade jag väl inga riktiga planer på riktig jakt utan mera viltspår faktiskt.....taxen är ju en utomordentlig viltspårare, eftersökshund.


Sagt och gjort, vi anmälde oss till jägarexamen via en kursverksamhet och kom faktiskt med alla tre i samma kurs. Kursledare var Signar Nordin, ni torde väl ha sett något program om Täfteå Loge antar jag, programmet tänker jag inte gå in på, det är en helt annan historia.

Vi startade i alla fall denna kurs, som vi av praktiska skäl flyttade från hyrd lokal hem till min lägenhet på Ersboda. Och allt väl, såhär långt....teori är ju en sak. Plugga in saker var ju inga problem men Signar hade planer på praktiska saker också.....vapenhantering, avståndsträning och skytte. Och jag bleknade tydligt när han talade om att under våren skulle det bli praktiskt skytte ! Och jag var skotträdd, fruktansvärt skotträdd dessutom !

Funderade verkligen på att lägga detta på hyllan. Hur i hela fridens namn skulle jag som var så skotträdd klara av att skjuta ? För i jägarexamen ingår ju praktiska prov också för att bli godkännd. Mitt dilemma märktes tydligen för Signar tog upp detta och lugnade mig med att det skulle säkert gå bra.

Jaja tänkte jag lite mera skeptisk faktiskt :) Men jag fortsatte utbildningen i alla fall.


De första praktiska övningarna förlade Signar hemma på sin gård i Östra Åbyn utanför Sävar. En bit från min hemby Anumark. I första hand var det avståndsbedömning vi skulle träna plus säker vapenhantering. Visade sig att jag var en fena på avståndbedömningen :) Men under denna promenad för att träna detta visade det sig att vi skulle skjuta också med hagel på en tavla med en hare på.......skrik och panik för min del utan överdrift ! Skakade i hela kroppen.....men jag tryckte av ! Fast jag blundade första skottet :) Så det tog väl någonstans mellan rumpan och skogen som vi brukar säga......

Men det skulle bli lättare.....min skotträdsla ebbade så sakta ut under Signars ledning och innan kursens slut var jag bland de bästa skyttarna.....i hagel då.  

Jag hade inte färdigt hela jägarexamen när jakten startade den hösten. Hade inte högviltdelen klar så jag fick inte bära vapen under jakten. Men jag fick följa med Signar som elev, tillsammans med min Tax Dollar.


Detta var starten på mitt jägarliv......som numera ligger i malpåse. Återkommer i ämnet för jag har mera att berätta om jag nu bara kan komma ihåg allt :)


Vi ses  

 
 
Spanaren

Spanaren

5 oktober 2011 13:49

Corina du är en underbar berätterska ... du måste bara spara ned dessa inlägg och göra dig en egen bok. Något som jag själv skulle önska *ler*

Sitter här med ett lyckligt leende och njuter av varje ord du berättar ... allt från att vara skrajsen till att bli en av de bästa skyttarna i den kursen.

Jag bockar och jag niger vördsamt för ditt sätt att tillgodogöra mig och alla andra med dina ord.

Tack :-) /kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Corina

6 oktober 2011 08:51

Tack.....mja egen bok vet jag inte....lite stort. Och vem skulle läsa den tro ? Men man ska väl aldrig säga aldrig....kram

 
lillis

lillis

5 oktober 2011 13:56

En fin berättelse,och kul att läsa om din resa, synd att du lagt av dig nu
Ha det gott
Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Ruth

Ruth

5 oktober 2011 22:32

En intressant berättelse, har du fått något djur på fall ? Jag är ingen jägare, kan inte se på TV heller när ett djur skall avlivas med en kula, är för blödig och värre blir det med åren.
Kram och tack för dina rader.

http://bernamis.bloggplatsen.se

Corina

6 oktober 2011 08:49

Jag ska återkomma till den biten i mitt berättande :) Men jodå jag har fällt djur ja.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Corina - Lördag 9 mars 06:31

  Fy för den lede vilken vecka det har varit ! Måndag släpa iväg maken till ögon för kontroll. Gick bra, inga diabetesförändringar. Sedan jobbade jag tisdag förmiddag. Tisdag kväll får maken feber och frossa. Med det startade sålunda veckans...

Av Corina - Lördag 24 feb 08:21

    Några dagar sedan jag skrev nu. Har inte riktigt haft orken. Måndag var jag ledig och tisdag jobbade jag kväll till 20.30.  Men innan jag startade min kväll hade jag ett besök på kvinnokliniken. Där konstaterades att det behövs en orden...

Av Corina - Måndag 19 feb 07:21


  Måndag och ledig efter ännu en arbetshelg. Förflutit ganska lugnt, både på jobbet och hemma faktiskt. Olyckligtvis har vi inte kunnat få ner makens säng från vinden som jag röknat med. Han jag tänkt fråga om hjälp ligger sjuk. Maken får fo...

Av Corina - Fredag 16 feb 07:34


  Fredag och morgon ännu en dag. Blir korta nätter när man jobbar till klockan 22 då man inte kan sova länge på morgonen. Trött var jag redan igår efter en sämre natt och inte är jag då piggare denna dagen :) Och jobbar till klockan halv nio den...

Av Corina - Torsdag 15 feb 10:13

  Ännu en torsdag. Jobbar 16 till 22 idag.  Bara sex timmar kan man tycka men jag är in i märgen trött innan jag börjar jobba. Dels sover jag sedan tidigare synnerligen dåligt och nu har jag maken dessutom som kan behöva hjälp även på natten m...

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Skapa flashcards