Corinas Blogg

Direktlänk till inlägg 8 november 2010

En bortglömd demensvård

Av Corina - 8 november 2010 08:59

Såhär skrivs det idag under ordet fritt i Västerbottens Kuriren :

"Politikernas nedskärningar i äldreomsorgen visar hur dåligt man respekterar dom äldres behov av en god vård. Även när det gäller kunskapen hur en svårt dement klarar av ett vardagligt liv finns det mycket stora brister bland allmänheten och politiker.

Tyvärr verkar även Socialstyrelsen ha stora brister på kunskap och erfarenheter inom demensvården. Det ser man när man läser dom nya lagarna som ska hjälpa sjuka äldre dementa.

Tyvärr blir man inte förvånad men samtidigt skrämd att själva Socialstyrelsen har suttit inlåst på kontoret och glömt att utbilda sig inom detta gebit. Även våra chefer som leder denna verksamhet har ej rätt utbildning och erfarenhet.

Vi på Prästsjögården anser att denna verksamhet med dementa med komplikationer bör återgå till äldrepsykiatrin för att få rätta kunskapen och ledarskap."

 

Detta undertecknas då Vårdpersonal på Prästsjögården. 

 

Jag är inte inblandad i det skrivna men tillhör ju denna personal och jag håller med i det dom skriver till fullo ! Det är verkligen skrämmande att inte ens socialstyrelsen har rätta kunskaper i ämnet.......men det blir väl så när man hela tiden måste förlita sig på vad media skriver. För det kommer aldrig fram viktig fakta när media skriver sina artiklar. Att man sedan anställer chefer som inte heller har någon som helst kunskap i ämnet förbättrar ju inte läget. Man undrar ju hur man utser cheferna. Det blir lätt att tro att man väljer en chef som är lätt att styra uppifrån, eller hur ?

Sista ordet lär ju knappast vara sagt i detta ämne............jag har ju bara jobbat 25 år än så länge. Men som saker och ting har uttryckts den senaste tiden verkar det som om man som personal inte kan ett dyft.......jag känner mig faktiskt kränkt i mitt arbete och har varit nära många gånger att anmäla men än har det inte blivit av....

 
 
Ruth

Ruth

8 november 2010 19:21

Det är skrämmande. Så bra att saker och ting belyses och kommer upp till ytan, man blir mörkrädd av mindre.
Kramen

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Marie-Louise Grimlund

9 november 2010 09:16

Ja, det är hemskt. Händer överallt.Tyvärr Så snälla gör något om Du kan, åtminstone där Du arbetar, alltid en början.Gamla människor behandlas sämre än djur.
Hur ska det sluta.Vanvård i äldrevård mycket vanligt förekommande.Borde inte finns över huvud taget.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Corina - Lördag 9 mars 06:31

  Fy för den lede vilken vecka det har varit ! Måndag släpa iväg maken till ögon för kontroll. Gick bra, inga diabetesförändringar. Sedan jobbade jag tisdag förmiddag. Tisdag kväll får maken feber och frossa. Med det startade sålunda veckans...

Av Corina - Lördag 24 feb 08:21

    Några dagar sedan jag skrev nu. Har inte riktigt haft orken. Måndag var jag ledig och tisdag jobbade jag kväll till 20.30.  Men innan jag startade min kväll hade jag ett besök på kvinnokliniken. Där konstaterades att det behövs en orden...

Av Corina - Måndag 19 feb 07:21


  Måndag och ledig efter ännu en arbetshelg. Förflutit ganska lugnt, både på jobbet och hemma faktiskt. Olyckligtvis har vi inte kunnat få ner makens säng från vinden som jag röknat med. Han jag tänkt fråga om hjälp ligger sjuk. Maken får fo...

Av Corina - Fredag 16 feb 07:34


  Fredag och morgon ännu en dag. Blir korta nätter när man jobbar till klockan 22 då man inte kan sova länge på morgonen. Trött var jag redan igår efter en sämre natt och inte är jag då piggare denna dagen :) Och jobbar till klockan halv nio den...

Av Corina - Torsdag 15 feb 10:13

  Ännu en torsdag. Jobbar 16 till 22 idag.  Bara sex timmar kan man tycka men jag är in i märgen trött innan jag börjar jobba. Dels sover jag sedan tidigare synnerligen dåligt och nu har jag maken dessutom som kan behöva hjälp även på natten m...

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Ovido - Quiz & Flashcards