Corinas Blogg

Alla inlägg den 8 juni 2010

Av Corina - 8 juni 2010 08:54

Vad ska man skriva idag då ? Tisdag är det och jag arbetar kväll, igen. Arbetade kväll igår också. Trivs med att arbeta kvällarna, dom är betydligt lugnare och lättsammare att arbeta.

Dottern ska på cirkus ikväll, inget billigt nöje. 220 kr för billigaste biljetterna kostar det.


Retar mig fortfarande över att Umeå Kommun pysslar med allt möjligt utom att se till att åldringsvården fungerar som den ska. Jag hoppas att mina föräldrar ska slippa åldringsvården i Umeå för den handlar idag om ren förvaring !

Kommunalrådet slår sig för bröstet och skryter över HUR duktiga man är i Umeå ! Man har ju lyckats bli kulturhuvudstad 2014. Rena smörjan enligt min mening ! Varför ser man inte till att allt annat fungerar innan man ger sig in i miljonsatsningar som gagnar ett fåtal väl bemedlade invånare ?

Jag tror att ledningen inte har en aning om hur det fungerar ute på golven och dom verkar skita i hur det fungerar dessutom. Sätter in chefer som går i deras ledband och gör exakt som dom vill, SPARAR på allt !!

Hur har dom tänkt att få någon att vilja arbeta med våra gamla då det inte finns personal till ett drägligt arbete ??? Ingen vill jobba någon längre tid med våra äldre då man får slita in absurdum dagligen. Och hur man än bär sig åt hinner man inte hälften av det man ska göra under en dag.

Man skaffar chefer som fungerar som poliser, kollar hur länge man sitter med sin kaffekopp och fikar. Nåde den som sitter mer än 15 minuter ! Vissa dagar hinner man inte ens med ett fika på förmiddagen och då menar man att vi kan väl ta ett kort ståfika i köket ! Snacka om peronalpolitik !

Och akta dig för att högt säga att vi inte hinner det vi ska ! Då arbetar vi på fel sätt och fikar för länge ! Men inte får vi veta hur vi ska arbeta för att hinna med allt. Bara att vi arbetar på fel sätt får vi höra.

Om man är tre personal på morgonen som ska hjälpa 11 dementa sjukhemsboenden som man måste vara 2 på för att hjälpa......kan någon tala om för mig hur i fanders det går ihop ? Hur ska man bära sig åt för att inte en får jobba ensam och halft slita sig fördärvad för att alla ska få komma upp varje dag ? Kan man inte få ställa ett enda litet krav, att åtminstone få vara fyra personal på morgonen fram till lunch i alla fall ? Helg som vardag jobbar vi tre på morgonen och två på kvällen, det är rent sjukt !

Nä jag tycker verkligen att det är dags att vår ledning börjar inse att man måste vara rädd om den personal man fortfarande har kvar, snart vill ingen stanna kvar alls. Vården kostar så är det....men kan man inte få ställa det kravet som äldre att få en dräglig vård ? Man betalar ju för den i alla fall och billigt är det inte heller.

Och ja, vissa får ligga en del dagar. Det blir så, på något sätt måste det få synas att neddragningarna drabbar tredje part. För vem drabbar det annars ? Så är det i krig också, det är tredje part som drabbas,konstigt ? Nä inte det minsta om man tänker efter, eller hur ?


Själv börjar jag bli allt mer sliten i mitt yrke. Har alltid gillat mitt jobb men det är inte roligt längre att gå till jobbet. Men vad har man för val, efter 26 års arbete ? Inte många, det är bara att bita ihop och fortsätta kämpa så gott man kan med de skavanker man skaffat sig genom åren av slit. Trotts allt hoppas jag att jag gör ett bra jobb med de minimala resurser som erbjuds dagligen. Anhöriga är i alla fall nöjda, de flesta än så länge !


Avslutar dagaens långa inlägg med ett galleri från dotterns match i söndags. Hoppas det ska bli ett nöje istället för allt mitt skrivna gnäll denna dag.

Tack och hej för idag !    

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Skapa flashcards