Corinas Blogg

Alla inlägg den 16 september 2009

Av Corina - 16 september 2009 15:29

Kl. 21:18  Satt jag extravak. Fick ett larm från annan avdelning via mobilen som bröts. Så jag var tvungen att kolla upp vad som hände. Kom in på avdelningen och möts där av två gubbar i stridsläge och mellan dom står personalen och försöker tappert avstyra slagsmålet. Tar undan ena gubben så att den andra får en chans att vända om till sitt eget rum. Rundan till övriga avdelningar blir snabb för jag måste tillbaka till extravakuppdraget.

Kl.23.30 Alla är lagda på alla avdelningar och jag kan med lite tur nu sitta i lugn och ro på mitt extravak ett tag. Kanske hinner jag dricka kaffe och får en frukt också.

Kl.01:05 Har åter igen varit och avstyrt bråk, samma gubbe som förra gången. Han har ingen extra lugnande att få annat än Stesolid Supp. Och om någon kan tala om hur vi kan ge den då farbron sparkas, nyps, slåss, bits och spottas utan att det blir ett övergrepp tar jag emot förslagen gladeligen !

Kl.02:00 Dags för min vanliga runda i huset. Får avlösning med extravaket en stund.

Kl. 03:30 Åter på min post som extravak. Lugnt i huset äntligen ! Den sjuka damen har just fått smärtstillande.

Efter detta ringer avdelningen ovanför mig om en dam som inte vill lägga sig och är aggressiv. Går upp och lyckas till slut med lock och pock att få tanten till sängen igen Glad. Snabbt tillbaka till extravak efter denna utryckning. Börjar se en förändring på andningen hos den sjuka damen. Kl. 04:30 Jag kan konstatera att damen avlidit lugnt och stilla. Vilken lättnad efter en lång kamp. Nu får hon lugn och ro !

Strax efter dödsfallet ringer telefonen igen. Utryckning till avdelningen ovanför eftersom en farbror vaknat och vill stiga upp. Måste hjälpa honom med en gång eftersom han i annat fall rycker ut sin katater och det vill vi inte.

Nattpatrullens SSK kommer och konstaterar dödsfallet och tar de kontakter som behövs i ärendet och gör dokumetation. Fixar nödvändiga papper och fäster id-band på den avlidnes fotled. Efter detta är det vår tur att ta över igen. Vi ska göra iordning den avlidne innan dagpersonalen kommer. Tvättar och klär på den avlidne. Jag väljer kläderna eftersom jag vårdat denna dam under många år och vet vad hon velat ha. Det blir kjol och blus....hon har alltid tyckt om att ha just kjol Glad. Hon blir så fin ! Sedan städar vi till i rummet. Lägger fram en vit duk på sängbordet tillsammans med ljus och psalmbok och bibel. Vi ställer upp fönstret i badrummet för att vädra och få in lite extra kyla också. Sedan släcker vi ner, tar ett eget sista farväl och stänger dörren till rummet. Efter detta är då i alla fall jag totalt slut ! Jag får nu i alla fall sätta mig ner, ta en kopp kaffe och läsa tidningen innan dagpersonalen kommer och jag kan lämna rapport.Den avlidna damens anhöriga skulle komma kl.09:00

Idag kan jag gå hem kl. 06:50 vilket är ganska tidigt.


Detta var den gångna nattens vedermödor. Nu har jag sovit och kommit mig upp också. Är nu ledig nio dagar och det ska bli härligt !

Dags att börja med middagen för att sedan köra dottern ner till Umeå för dansträningen. Ha en bra fortsatt dag. Hinner kanske titta in till er alla senare under kvällen ! Kramis !

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Ovido - Quiz & Flashcards