Corinas Blogg

Direktlänk till inlägg 27 februari 2009

Farstuskrubben 3

Av Corina - 27 februari 2009 08:00

En augustikväll när slåttern var förbi och höet körts in kom en stor svart bil nerför backen. En stor och bred man med yvigt hår klev ur. Under armen hade han en svart portfölj med mässingsspännen. Han tittade länge ut över sjön innan han gick fram till Hilda.

                      Hon neg.

                      - Jag har hört att fru Israelsson är änka, men har klarat att sköta jordbruket själv, sa mannen.

                      Hon neg igen. Det var en herrskapskarl, vad ville han? Den som kommer med en svarportfölj kan aldrig komma med något gott, tänkte hon och mindes hunden som skrämt henne när hon bar på Johan.

                      - Jo, sa hon och andades in.

                      - Jag har hört att ert hus är stort, sa han och tittade med skarpa ögon på mangårdsbyggnaden.

                      - Jo, sa hon igen. Karl va bönpräst, hä va innan kyrka vart byggd in i Tavelsjö, o nån måst läsa böna för folke. Å dem höll till i köke. Därför gjort Karl byggninga bredare än hä ä vanligt här.

                      - Det känner jag väl till, och nu tänkte jag fråga fru Israelsson, om ni skulle kunna ta emot barn här på sommaren några veckor. Det rör sig om mindre bemedlade barn, som behöver komma ut på landet och få sol och frisk luft. Barnensdagsföreningen står för alla kostnader. Fem kronor för ett barn under en sommarmånad ersätter er för alla kostnader ni har för föda och logi.

                      Så kom det sig att Hilda varje sommar tog emot tjugo stadsbarn i Schwerja. Det var en glädje att se minstingarna Olga, Ester och Herman leka med stadsbarna som kom bleka och försagda kring midsommar. Efter några dagar lekte de med killingarna och hade fått sina första myggbett. Fröknarna som Barnensdagsföreningen skickat höll ordning på barnen och såg till att de åt. Fröken Elsa var duktig på att simma, och innan sommaren var slut hade hon lärt alla att simma i sjön.

- Hä ä kanske min uppgift, tänkte hon när hon kramade om en unge som längtade hem till mamma. Barnen kallade henne tant Israelsson. Det blev en vana att några ungar sov i hennes utdragssäng i kammarn nästan varje natt i början av sommarn. Själv kröp hon över till en halmmadrass på golvet när barna somnat.

                      - Utan fru Israelsson skulle vi inte klara att ta hand om så många barn, brukade Elsa säga. Ni behöv bara visa er så bli dom lugna.


                      När hösten kom och Hilda fick ersättningen satt hon extra länge på stolen under köksfönstret. Ännu ett år skulle de klara sig, men skulle Rosén komma tillbaka nästa år och fråga om barnkolonin? Han hade gjort det i snart 10 år men nu hade han blivit landshövding.

                      - En sån storkarl ha anne att tänk på än onga, tänkte hon.


Men han kom tillbaka varje vår. Nu hade han även en chaufför som körde honom och då kom han även en extra gång mitt på sommaren.

                      - Jag gör den här inspektionen för att se att barnen utvecklas som det var tänkt, sa han innan han steg in i bilen, som det stod AC1 på.

                      Hilda tyckte inte om inspektionen. Det var som om han inte litade på henne. Det var ju han som skickade Elsa och de andra fröknarna. Men han gjorde sin inspektion varje sommar efter 8:e söndagen i trefaldighet. När AC1 kom nerför backen visste Hilda vad som gällde. Hon hade sett till att alla ungarna hade tvättade kläder. Hon var tacksam mot Elsa som badade dem i sjön så att de var rena.

                      Men oron fanns kvar, skulle Rosén ha någon anmärkning, så att han tog bort barnkolonin? Hon hade hört att Barnensdagsföreningen hade köpt ett hemman på Vallbergssidan och byggt om det till en mycket större koloni än Schwerja.


------------------------------------------------------------------------------------------------


En dag försenat kommer del tre i denna historia. Blir en del till också som jag hoppas kunna delge er under morgondagen. Önskar er alla en fortsatt trevlig dag.

 
 
AnnelieH

AnnelieH

27 februari 2009 08:39

Tack för kommentar hos mig! Kram på dig och ha en trevlig dag..!

http://annelieh.bloggagratis.se

 
lillis

lillis

27 februari 2009 13:50

En spännande och bra berättelse, tänk så det var förr
Ha en fin dag
Kramen

http://danslillis.bloggagratis.se

 
Cina

Cina

27 februari 2009 19:19

Spännade detta!

Kramen

http://heavenladyn.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Corina - Lördag 9 mars 06:31

  Fy för den lede vilken vecka det har varit ! Måndag släpa iväg maken till ögon för kontroll. Gick bra, inga diabetesförändringar. Sedan jobbade jag tisdag förmiddag. Tisdag kväll får maken feber och frossa. Med det startade sålunda veckans...

Av Corina - Lördag 24 feb 08:21

    Några dagar sedan jag skrev nu. Har inte riktigt haft orken. Måndag var jag ledig och tisdag jobbade jag kväll till 20.30.  Men innan jag startade min kväll hade jag ett besök på kvinnokliniken. Där konstaterades att det behövs en orden...

Av Corina - Måndag 19 feb 07:21


  Måndag och ledig efter ännu en arbetshelg. Förflutit ganska lugnt, både på jobbet och hemma faktiskt. Olyckligtvis har vi inte kunnat få ner makens säng från vinden som jag röknat med. Han jag tänkt fråga om hjälp ligger sjuk. Maken får fo...

Av Corina - Fredag 16 feb 07:34


  Fredag och morgon ännu en dag. Blir korta nätter när man jobbar till klockan 22 då man inte kan sova länge på morgonen. Trött var jag redan igår efter en sämre natt och inte är jag då piggare denna dagen :) Och jobbar till klockan halv nio den...

Av Corina - Torsdag 15 feb 10:13

  Ännu en torsdag. Jobbar 16 till 22 idag.  Bara sex timmar kan man tycka men jag är in i märgen trött innan jag börjar jobba. Dels sover jag sedan tidigare synnerligen dåligt och nu har jag maken dessutom som kan behöva hjälp även på natten m...

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Fråga mig

12 besvarade frågor

Gästbok

Vädret hos mig

Väder Långviken

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27 28
<<< Februari 2009 >>>

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Jag Finns På Facebook


Ovido - Quiz & Flashcards